Redactie - 06 september 2012

HR bereidt medewerkers niet voor op hun toekomst


Uit een onafhankelijk, wereldwijd onderzoek onder 769 HR-managers blijkt dat meer dan een derde van de respondenten meent dat ze medewerkers niet goed kunnen voorbereiden op vaardigheden die in de toekomst van ze zullen worden gevraagd. Het gevolg daarvan is dat één op de drie medewerkers zich onzeker voelt. 80 procent van de respondenten geeft toe dat medewerkers meer en sneller moeten bijleren dan 5 jaar geleden om succes te hebben in hun baan. De helft van de HR-managers bevestigt dat de manier waarop ze medewerkers voorzien van de juiste training en kennis nog verre van optimaal is. Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van Lumesse, leverancier van geïntegreerde oplossingen voor talent management.
 
Thomas Berglund, Directeur Learning bij Lumesse zegt: "Driekwart van de HR-managers beaamt dat organisaties nu sneller veranderen dan vijf jaar geleden. Tegelijk wordt van de HR-professionals gevraagd meer te bereiken met minder en ook nog eens à la minute. Om deze uitdaging de baas te kunnen moeten HR-managers een flexibele opleidingsstrategie gaan hanteren die ongelooflijk snel kan reageren op veranderingen en die gemakkelijk te implementeren is op intuïtieve platforms waar de medewerkers in vertrouwen.  Alleen dan kunnen organisaties en HR-managers de kortsluiting en vertraging tussen 'benodigde vaardigheden benoemd'  en 'opleiding gegeven' minimaliseren."
 
Andere belangrijke uitkomsten uit het onderzoek zijn:
•    Slechts 10 procent gelooft dat HR door medewerkers gezien wordt als een 'uiterst nuttige partner' voor het verkrijgen van nieuwe kennis en vaardigheden.
•    Meer dan 70 procent van de HR-managers denkt dat medewerkers vinden dat HR veel te weinig aan opleidingen doet en de medewerkers op het minimum vereiste opleidingsniveau voor hun baan laat zitten.
•    40 procent van de HR-managers denkt dat medewerkers geen hulp bij HR zullen zoeken als ze snel nieuwe kennis of vaardigheden nodig hebben.
•    De meeste medewerkers vinden hun collega's een veel waardevollere bron als ze nieuwe vaardigheden of kennis nodig hebben dan de interne Learning Management systemen.
•    HR-managers denken dat meer dan 30 procent van hun medewerkers zich onzeker voelen in hun baan omdat hun kennis en vaardigheden niet up-to-date zijn.