Redactie - 31 augustus 2012

Recruitmentkansen via social media nauwelijks benut


Social media wordt nog maar weinig ingezet voor recruitmentdoeleinden. Dit blijkt uit een scriptieonderzoek uitgevoerd namens ASA, waarin 381 young professionals hun ervaringen met social media en het vinden van een baan hebben gedeeld. Ondanks de uitgebreide mogelijkheden van social media, is slechts 2,8 procent van deze young professionals via een sociale netwerksite bij zijn of haar huidige baan terecht gekomen. 

Young professionals vinden social media echter een goed platform om benaderd te worden voor een baan. Ruim driekwart (76,3 procent) geeft aan dat ze het op prijs stellen wanneer ze via social media benaderd worden voor een baan. Daarbij zijn Facebook (91,2) en LinkedIn (84,1 procent) de meest populaire kanalen bij jong talent. Twitter scoort een derde plek met 37,5 procent en Hyves kan nog maar rekenen op 18,6 procent. De conclusie van het scriptieonderzoek luidt dat de young professional zeker belangstelling heeft voor het ontvangen van vacatures via social media, maar dat organisaties hier nog te weinig op inspelen.

Monica van der Meeren, Commercieel Directeur bij ASA: “Wij zien dat veel organisaties nog traditionele wegen bewandelen bij de werving, zoals het plaatsen van een advertentie op jobboards. Dit terwijl social media zeer goede mogelijkheden biedt om een specifieke doelgroep succesvol te benaderen en te bereiken. Helemaal de jonge generatie is nauwelijks meer te bereiken via traditionele kanalen. Creatieve online wervingscampagnes werken vaak bij young professionals als een extra trigger om te solliciteren. Social media zorgt dus voor veel nieuwe mogelijkheden voor organisaties die op zoek zijn naar jong talent."