Redactie - 21 augustus 2012

Facebook en WhatsApp meest populaire Apps onder Nederlandse beroepsbevolking


Apps en mobiele websites zijn niet meer weg te denken uit de manier waarop mensen informatie tot zich nemen, vandaar dat in het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek naar de Apps van de Nederlandse beroepsbevolking is gevraagd. De top 5 bestaat uit Facebook, WhatsApp, Nu, Wordfeud en Twitter. Tussen mannen en vrouwen evenals tussen generaties zijn er opvallende verschillen in de populariteit van Apps. Arbeidsmarktgerelateerd zien we onder baanwisselaars en actieve baanzoekers beduidend minder verschillen. Dit blijkt uit extra vragen die in 2012 zijn meegenomen in het AGO van onderzoeks- en adviesbureau Intelligence Group.

Bijna de helft van de vrouwen noemt Facebook (46%) als een van haar favoriete Apps, terwijl dit bij de mannen op 28% blijft steken. WhatsApp is bij mannen net iets populairder (29%). Apps als Wordfeud, Hyves, Appie en spelletjes zijn onder vrouwen duidelijk populairder dan onder mannen. Bij mannen geldt dat meer voor Apps als AD, Teletekst, LinkedIn en Gmail. De gehele tabel is hier te downloaden.

Tussen generaties zien we ook interessante verschillen. De groep jonger dan 25 gebruikt veel meer Apps gerelateerd aan social media zoals Facebook, Hyves, en Twitter. Ook Angry Birds en Draw Something doen het goed. Bij de groep onder de 35 jaar zien we functionele en informatieve Apps relatief beter scoren ten opzicht van andere generaties. Denk hierbij aan Apps van de banken, Nu, Ns en 9292ov. Bij de groep tussen de 35 en 50 jaar zien we het functionele gebruik nog sterker terug en tegelijk zien we deze groep minder gebruik maken van de populaire Apps als Facebook, WhatsApp en Twitter. Onder de groep 50 plus zijn naar verhouding Wordfeud, Buienradar, Weer en Google populairder.

Top 10 Apps:

    Facebook 37%
    Whatsapp 32%
    Nu 16%
    Wordfeud 16%
    Twitter 15%
    Telegraaf 5%
    Buienradar 5%
    Rabobank 4%
    ING 4%
    Angry Birds 3%

Arbeidsmarkt gerelateerde Apps nog niet populair

Apps en ‘mobile’ worden steeds belangrijker in de manier waarop we met elkaar communiceren. Ook als het gaat om werving. Veel vacatures worden via social media doorgezet en vervolgens mobiel gelezen. Belangrijk is dus dat deze informatie op de juiste manieren gelezen kan worden. Een App of een mobile website is daarin steeds meer randvoorwaardelijk. Wanneer we op dit moment naar de meest favoriete Apps kijken van actieve baanzoekers en baanwisselaars zien we daarin nog geen arbeidsmarktgerelateerde Apps terugkomen. Alleen LinkedIn vertoont een verhoogde populariteit onder actieve baanzoekers. “Toch is de impact van mobile op de arbeidsmarkt vermoedelijk groter dan we nu al kunnen meten” Aldus Geert-Jan Waasdorp, oprichter Intelligence Group. “Werkgevers zouden eens in de webanalytics moeten kijken hoeveel vacatures nu al mobile worden bekeken. Ik denk dat velen verbaasd zullen zijn en tegelijk dit als een kans moeten zien om bijvoorbeeld een mobile site te ontwikkelen.”