Besluitvaardigheid geen belangrijke eigenschap voor Nederlandse leiders

Besluitvaardigheid geen belangrijke eigenschap voor Nederlandse leiders

Besluitvaardigheid geen belangrijke eigenschap voor Nederlandse leiders

03-08-2012

Besluitvaardigheid geen belangrijke eigenschap voor Nederlandse leiders


Nederlandse werknemers vinden ethisch handelen de belangrijkste eigenschap van een leider, samen met inspirerend zijn voor het personeel. Er bestaat een direct verband tussen de financiële prestaties van organisaties en hun leiderschap. Bedrijven die met sterk leiderschap, zijn 40 procent succesvoller dan organisaties waar leiderschap minder belangrijk is. Dit blijkt uit het jaarlijkse internationale onderzoek “Best Company for Leadership” van Hay Group onder 2300 organisaties wereldwijd.

40 procent meer kans op succes bij goed leiderschap

Leiderschap is voor bedrijven steeds vaker een kritische succesfactor in de (internationale) concurrentiestrijd. Bedrijven met sterk leiderschap, hebben bijna 40 procent meer kans op succes dan vergelijkbare organisaties waarbij dit minder hoog op de agenda staat. Uit het onderzoek blijkt dat ook innovatie een belangrijke succesfactor voor bedrijven is. Erin Lap, Director Leadership & Talent bij Hay Group: ‘Wanneer werknemers worden uitgedaagd om met nieuwe ideeën te komen en ze ook de ruimte krijgen om deze voor te leggen aan het hoger management, verdwijnt de stugge hiërarchische laag en daarmee lange beslissingstrajecten. Dit vergroot het succes aanzienlijk.’

Ethisch handelen en inspireren belangrijker voor Nederlandse leider dan besluitvaardigheid

Op de vraag welke eigenschap een goede leider moet bezitten, geeft 25 procent van de Nederlandse respondenten ‘ethiek’ aan. Leiders worden geacht om als rolmodel te fungeren binnen organisaties. Vanuit hun voorbeeldfunctie verwachten Nederlanders dat leiders kunnen inspireren en betekenis geven aan het werk vanuit een sterke visie (37 procent). In Azië vindt men daarentegen dat strategisch denken de belangrijkste eigenschap is. ‘De nieuwe generatie Nederlandse werknemers is veel meer op zoek naar een combinatie tussen werk en zingeving en minder naar zekerheid en vastigheid. In Azië heerst meer een werkcultuur waar strategische eigenschappen als meest waardevol wordt beschouwd,’ aldus Lap.

Over het onderzoek

De BCL-vragenlijst is door 6921 respondenten ingevuld, uit 2300 organisaties wereldwijd. 35% van de medewerkers kwam uit Europa, wat naast Azië (31%) de grootste deelname betekent. In Europa hebben respondenten uit meer dan 700 bedrijven meegewerkt, verdeeld over vrijwel alle sectoren. De BCL-score wordt voor 50% bepaald door het aantal nominaties van andere bedrijven. Er is gevraagd wat binnen en buiten de regio de beste bedrijven zijn voor leiderschap. Voor de andere 50% is de score gebaseerd op wat bedrijven zelf van hun leiderschap vinden: op basis van wat medewerkers zélf vinden hoe het is om als leider aan de slag te zijn of hoe leiderschap gefaciliteerd /gestimuleerd wordt.

Terug naar nieuws overzicht