Redactie - 22 juli 2012

Europese vakantiegangers eisen een goede internetverbinding


Vergeet zon, zee en bezienswaardigheden - meer dan een derde van de Europese vakantiegangers zegt dat een goede mobiele internetdekking een bepalende factor is bij de keuze van hun bestemming. 86 Procent van de vakantiegangers verwacht dat het hotel over een draadloos netwerk beschikt om hun "online verslaving” te voeden. Deze bevindingen komen voort uit nieuw onderzoek uitgevoerd door 
Brocade, fabrikant van fabric netwerken. Het onderzoek wijst op een verandering in de vakantiepatronen van de steeds beter op internet aangesloten Europese reizigers.

Zowel op vakantie als thuis blijft de verleiding bestaan om vanaf mobiele apparaten te werken. Meer dan de helft van de vakantiegangers geeft aan dit ook daadwerkelijk te doen. Of het nu snel het bekijken van een laatste e-mail in de vertrekhal is of het bijwonen van een conference call vanuit de strandbar. Het lijkt erop dat een meerderheid van ons het moeilijk vindt om werk los te laten tijdens vakantie.

Ongeveer 95 procent van de respondenten gaf toe dat ze hun mobiele apparaten meenemen op vakantie en dat ze deze zowel voor werk als privé gebruiken. Meer dan de helft (56 procent) van de respondenten gaf aan dat ze hun mobiele apparaat gebruiken voor zakelijke e-mail of het downloaden van werkdocumenten. Dit is een stijging van 
48 procentten opzichte van vorig jaar.

"De grens tussen privétijd en werktijd is in de moderne samenleving aanzienlijk aan het vervagen. Consumerization of IT en BYOD (Bring Your Own Device) zorgen ervoor dat veel mensen dag en nacht vertrouwen op smartphones en tablets, waar ze ook zijn en wat ze ook doen ", zegt Steven Loewy, Algemeen Directeur Benelux bij Brocade. "Ons onderzoek toont duidelijk aan dat dit fundamentele veranderingen veroorzaakt in de werkpatronen en eisen die aan netwerkarchitecturen worden gesteld. Vroeger was het zo dat wanneer mensen op vakantie gingen, ze dat ook echt deden en zich niet meer met werk bezighielden. Nu lijkt het erop dat we nooit volledig afstand kunnen nemen van het werk, zelfs niet als we op het strand zijn. Hierdoor is de vraag aan service providers en mobiele operators naar overal beschikbare en betrouwbare internetdekking nooit zo hoog geweest."


Meer dan een derde (37 procent) van de respondenten gaf aan dat een goede mobiele internetdekking (bijvoorbeeld 3G/4G) bepalend was voor de keuze van hun bestemming. Verder verwacht 86 procent van de mensen dat hotels gratis Wi-Fi-toegang aanbieden. Na hoge roamingkosten was het ontbreken van Wi-Fi de belangrijkste zorg over internettoegang vanuit het buitenland.


Volgens Loewy kunnen deze bevindingen de toeristische sector helpen om in moeilijke economische tijden een concurrentievoordeel te behalen: "De 4G-netwerken die er aan komen beloven dat de bandbreedte en snelheden zullen vermenigvuldigen. Hierdoor zal de beschikbaarheid van mobiel internet een nog grotere invloed hebben op de vakantiekeuze. Mensen willen de invloed van werk op hun vakantie zo klein mogelijk maken - zowel voor zichzelf als hun reispartner – daardoor zoeken ze naar manieren om hetzelfde werk in een fractie van de tijd te kunnen doen. Dit betekent wel dat de onderliggende netwerkinfrastructuur hiervoor ingericht moet zijn."


Echter, de bevindingen laten zien dat er nog steeds een kloof zit tussen de verwachtingen van de moderne reiziger en de realiteit. "Veel bestemmingen blijken niet in staat om de connectiviteit te leveren waar vakantiegangers behoefte aan hebben", aldus Loewy.

"Hoteleigenaren moeten kijken naar de enorme vraag naar gratis Wi-Fi en hun gasten overal een betrouwbare verbinding aanbieden. Of dit nu in hun kamer, aan de bar of bij het zwembad is. Een kwalitatief hoogwaardige internetverbinding met voldoende capaciteit kan al heel snel het verschil maken tussen een zeer succesvol of een rampzalig seizoen. Zonder dat lopen hotels het risico op inkomstenverlies  of heeft dit negatieve gevolgen voor hun reputatie."


Andere belangrijke bevindingen uit het onderzoek zijn:

  • Smartphones zijn het meest populaire apparaat voor vakantiegangers geworden,  91 procent van de respondenten neemt er een mee op vakantie. Dit werd op de voet gevolgd door laptops en netbooks (49 procent) en tablets (42 procent).
  • De tweede reden die gegeven werd, na toegang tot persoonlijke e-mail [op de vraag wat de voornaamste reden is voor het gebruik van een op internet aangesloten apparaat tijdens vakantie] was de toegang tot zakelijke e-mail. Het gebruik van social media was goed voor een prominente derde plaats.
  • Ongeveer een derde (32 procent) gaf aan dat ze van plan zijn om op hun apparaten uitzendingen van de Olympische Spelen te streamen tijdens hun vakantie. Dit zorgt opnieuw voor een enorme druk op de lokale netwerken om te zorgen dat ze de gebruikers voldoende bandbreedte en betrouwbaarheid kunnen bieden.