Redactie - 10 juli 2012

Betere samenwerking CIO en CMO nodig om digitale consument te bereiken


De wereldwijde e-commerce markt bereikt de 1000 miljard dollar grens naar verwachting in 2014 en m-commerce groeit het jaar daarna tot 200 miljard. Een gevolg hiervan is dat het voor Chief Marketing Officers een steeds grotere uitdaging wordt om klanten een persoonlijke ervaring te bieden die gelijkaardig is in fysieke winkels en digitale kanalen. De succesformule om hierop in te spelen is een nauwere samenwerking tussen de CMO en CIO, zo blijkt uit onderzoek van IBM.
 
Marktonderzoeker Gartner voorspelt dat de CMO in 2017 meer zal uitgeven aan IT dan de CIO. Het is daarom belangrijk dat deze twee afdelingen samenwerken om ervoor te zorgen dat de marketinginvesteringen aan alle verwachtingen voldoen. Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat 60 procent van de marketeers denkt dat het onvoldoende aansluiting vinden met de eigen IT-afdeling de grootste barrière vormt om de consument te bereiken.

Andere opvallende uitkomsten uit het onderzoek: 

  • 51 procent van de best presterende bedrijven geeft aan dat er een goede relatie is tussen marketing en IT, 10 procent hoger dan andere bedrijven.
  • 34 procent van de marketeers is in het komende jaar van plan om mobiele toepassingen te ontwikkelen om klanten beter te bereiken op hun smartphone en tablet.
  • 26 procent is van plan om apps te ontwikkelen voor sociale netwerksites,
  • 24 procent is van plan om user-generated content te integreren in hun social media-inspanningen
  • 23 procent kijkt naar de mogelijkheden om te starten met advertenties op social media of het delen van links in e-mail en web-aanbiedingen.