Trends in Business & IT: Ontwikkeling naar organische dienstverlening

Trends in Business & IT: Ontwikkeling naar organische dienstverlening

Trends in Business & IT: Ontwikkeling naar organische dienstverlening

20-06-2012

Trends in Business & IT: Ontwikkeling naar organische dienstverlening


De rol van de ICT-er, van CIO tot applicatiebeheerder, is aan het veranderen. Daarnaast vindt er een ontwikkeling plaats richting ‘organische dienstverlening’: meer focus op kwaliteit, toegevoegde waarde en flexibiliteit in plaats van SLA’s die de lading van de dagelijkse praktijk en de behoeften van de business niet (meer) dekken. Dit blijkt uit een rapport dat PEAK-IT heeft laten opstellen door het onafhankelijk onderzoeksbureau Business & IT Trends Institute (BITTI) naar de trends in Business & IT. 

In het rapport worden de volgende trends belicht: Cloud computing, Sourcing en Hosting, Out- en Co-Sourcing, Applicatiemanagement van SaaS, Regievoering, Bring Your Own Device, Het Nieuwe Werken en Virtualisatie. 

Vooral de rol van de CIO is stevig aan het veranderen. Met de huidige technologische ontwikkelingen is deze nog complexer geworden. Door het toenemend gebruik van Apps, de Cloud en social media wordt het sourcing vraagstuk voor de CIO eerst zwaarder voordat het eenvoudiger wordt. De CIO wordt nu echt Chief Information Officer. 

Door de komst van Software as a Service (SaaS) verandert ook de rol van de applicatiebeheerder, omdat veel applicatiebeheer door de leverancier wordt gedaan. De “nieuwe” applicatiebeheerder moet (leren) samenwerken met een veelheid aan partijen in een hybride omgeving. De rol van applicatiebeheerder zal zich ontwikkelen naar applicatie- en service integrator.

Organisaties nemen de regie over hun ICT weer in eigen handen. De diensten en de kwaliteit van de dienstverlening zullen dan ook steeds meer bepaald worden door de klant en niet meer door de leverancier. De traditionele ICT afdeling zal veel meer een Regieafdeling worden. Er is een ontwikkeling gaande naar ‘organische dienstverlening’. Geen SLA’s meer, maar er zal veel meer gestuurd worden op de kwaliteit van de dienstverlening. “Wij hebben dit rapport laten maken omdat wij als PEAK-IT grote veranderingen zien in de vraag naar een andere dienstverlening”, zegt Maarten Cobelens, Algemeen Directeur van PEAK-IT. “De veranderende rol van ICT is een belangrijke ontwikkeling, die ook van invloed is op de functie van de ICT afdeling en ICT’ers intern, maar ook op dienstverleners in de ICT."

 

Terug naar nieuws overzicht