Redactie - 14 mei 2012

Social Shopper besteedt twee keer zoveel in webshop


Consumenten die via social media aankopen doen in een webwinkel geven gemiddeld twee keer zoveel uit als een normale online bezoeker. Dat blijkt uit de online retailmarktmonitor van IBM over het eerste kwartaal van 2012. Daarnaast is het gebruik van mobiele apparaten voor online aankopen in deze periode gestegen naar 13,3%, een verdubbeling ten opzichte van het eerste kwartaal van 2011. Het totaal aantal online verkopen daalde licht, maar herstelde zich in februari en maart 2012 alweer.

Door het steeds grotere aanbod van mobiele applicaties en op mobiel toegespitste websites is de populariteit van online shoppen via mobiele apparaten toegenomen. Zo werd in het eerste kwartaal 13,3% van alle online aankopen gedaan met een mobiel apparaat. In de afgelopen Valentijnsperiode werd al een piek waargenomen in de mobiele aankopen, een trend die zich nu verder heeft doorgetrokken. Deze cijfers komen voort uit IBM’s ‘Retail Online Economic Indicator’, een rapport dat real-time inzicht geeft in de online retailmarkt.

Van de totale online retailomzet is 2,4% afkomstig van doorverwijzing via sociale media, zoals Facebook en Twitter. De social shopper besteedt twee keer zoveel als een normale online shopper. Marcel Holsheimer, marketingexpert bij IBM: “Voor veel consumenten zijn aanbevelingen via social media geloofwaardiger dan de advertenties die ze dagelijks proberen te negeren. Bedrijven geven aan nog veel moeite te hebben om de dialoog met klanten aan te gaan (Benelux: 69%, wereldwijd: 56%). Maar een consument die gemiddeld twee keer zoveel besteedt, toont het belang aan van luisteren naar de klant en het efficiënt inzetten van sociale kanalen.”

Uit de marktmonitor blijkt tevens dat consumenten steeds positiever worden over de koopervaring bij webwinkels. Consumenten zijn optimistischer over online winkelen als het gaat om gebruiksgemak, de prijs en de bijgeleverde diensten. Aan de andere kant zijn consumenten minder te spreken over de beschikbaarheid van producten die aangeprezen worden. “Om zich te kunnen meten met hun offline concurrenten, moeten webwinkels duidelijkheid scheppen over de producten die op voorraad zijn en hun levertijden”, aldus Holsheimer.

Online retail cijfers Q1 2012 ten opzichte van Q1 2011:

  • Verkeer via mobiel apparaat: 17,1% van al het verkeer naar webwinkels kwam via mobiele apparaten. Dit was slechts 6,1% in het eerste kwartaal van 2011.
  • Verkopen via mobiel apparaat: 13,3% van de aankopen bij een webwinkel gebeurden vanaf een mobiel apparaat, ten opzichte van 7% in het eerste kwartaal van 2011.
  • Verkeer via social media: 1,1% van het verkeer naar webwinkels gebeurde na doorverwijzing via social media, net zoveel als het eerste kwartaal van 2011.
  • Verkopen via social media: 2,4% van de aankopen bij een webwinkel gebeurde na doorverwijzing via social media. Dit was 1,7% in het eerste kwartaal van 2011.
  • Omzet webwinkels: hoewel de omzet van webwinkels met 1,9% daalde ten opzichte van het eerste kwartaal van 2011 was er tussen februari en maart 2012 een groei van 6,3% merkbaar.