Redactie - 01 mei 2012

Marktmonitor OPTA


OPTA heeft de marktcijfers over het laatste kwartaal van 2011 gepubliceerd. Deze structurele marktmonitor laat de ontwikkelingen op het gebied van mobiele diensten, telefonie, breedband en televisie zien.

Mobiele diensten
Dit kwartaal neemt zowel het aantal mobiele abonnementen, als het verbruik van mobiel internet toe. Het aantal belminuten en het aantal verstuurde sms’jes neemt af, evenals de omzet uit sms-diensten. Ondanks een daling van de omzet uit sms’jes is de totale omzet uit mobiele diensten dit half jaar gestegen: van 2,5 miljard naar 2,6 miljard euro. Aan het eind van dit kwartaal zijn er 21,8 miljoen mobiele aansluitingen. Dit zijn er zo’n 400.000 meer dan het kwartaal ervoor. Bijna 1,0 miljoen van deze aansluitingen worden gebruikt voor machine-to-machine toepassingen. Machine-to-machine is een dienst waarmee machines draadloos informatie uitwisselen, bijvoorbeeld het op afstand uitlezen van energiemeters. Het aantal abonnementen met mobiel breedband is van 7,7 miljoen naar 8,7 miljoen gestegen. Hiervan zijn 7,6 miljoen aansluitingen via een smartphone. De overige 1,1 miljoen abonnementen zijn enkel voor mobiel internet, bijvoorbeeld voor tablets en laptops.

Vaste telefonie

Sinds eind 2010 daalt het aantal vaste lijnen. In dit kwartaal is het aantal vaste aansluitingen met zo’n 22.000 gedaald ten opzichte van het kwartaal ervoor. Eind 2011 zijn er 7,1 miljoen aansluitingen. Met een stijging van 1,5 procentpunt in het laatste kwartaal van 2011 is 65% van de laagcapacitaire aansluitingen digitaal. In dit digitale segment stijgt UPC naar een marktaandeel van tussen de 20% en 25%. De eerder ingezette daling van gereguleerde diensten als WLR en C(P)S zwakt af. In het vierde kwartaal van 2011 nemen alternatieve aanbieders ongeveer 295.000 WLR-aansluitingen af bij KPN om telefonie te kunnen aanbieden. Ongeveer 354.000 abonnees nemen hun belminuten voor de vaste lijn af via een andere aanbieder dan KPN.

Televisie
Eind 2011 is het aantal televisieabonnementen gestegen tot 7,7 miljoen. Hiervan is 77% een abonnement met digitale televisie, vorige kwartaal was dit nog 75%. Het aantal huishoudens dat alleen nog analoog via de kabel kijkt, is gedaald tot 1,7 miljoen. 66% van de kabelabonnees kijkt digitale televisie. Dit zijn er 102.000 meer dan het vorige kwartaal. Ten opzichte van eind 2010 hebben UPC en Ziggo marktaandeel verloren aan KPN.

Breedband
Met bijna 6,5 miljoen aansluitingen eind 2011 is het aantal breedbandabonnementen in een kwartaal met ongeveer 0,6% gestegen. Het aantal DSL-aansluitingen (internet via het kopernetwerk van KPN) is in die periode met 1,5% gedaald, terwijl breedband via kabel- (+2,4%) en glasvezelaansluitingen (+12,3%) stijgen. In vergelijking tot het vorige kwartaal zijn de marktverhoudingen ongeveer gelijk gebleven.

Bundels
Triple play, dit is een bundel met breedband, televisie en vaste telefonie, blijft de meest populaire bundel. Eind 2011 hadden 2,8 miljoen huishoudens een dergelijk abonnement. Dit zijn er 0,2 miljoen meer dan het kwartaal ervoor. De op één na populairste bundel, met breedband en televisie, verliest aan populariteit en wordt eind 2011 iets meer dan één miljoen keer afgenomen. Dit is een daling van 10,4% ten opzichte van het vorige kwartaal. Aan de andere kant is quadruple play, bundels met ook een abonnement voor mobiel, aan een opmars begonnen. In het vierde kwartaal van 2011 heeft ongeveer een kwart miljoen huishoudens zo’n bundel. Met name Ziggo, maar ook UPC en KPN zijn sterke spelers op het gebied van bundels.
 

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024