Redactie - 27 februari 2012

Gebruik van tablets inkomen gerelateerd


Uit onderzoek van Experian Marketing Services blijkt dat het gebruik van tablets inkomen gerelateerd is. Het onderzoek vertelt ons dat de grootgebruikers van tablets vooral welvarende gezinnen met kinderen zijn. Het landelijk gemiddelde van het tabletgebruik, afgezet tegen de PC, laptop en smartphone, ligt op 10%. De resultaten zijn onderdeel van een onderzoek naar het internetgedrag van Nederlandse huishouden en werd afgenomen onder 2.679 respondenten. Op de uikomsten werd Experian's consumenten segmentatiesysteem 'Mosaic Huishouden' toegepast. Hierdoor konden de resultaten worden toegekend aan de 14 verschillende consumentengroepen waarin 'Mosaic Huishouden' alle Nederlandse huishoudens verdeeld.

Kapitaalkrachtig en gebruiksgemak
Bij consumentengroepen als de 'Elitaire Topklasse' (19,6%), 'Kind & Carrière' (17,1%), en 'Modale Koopgezinnen' (15,2%) is het tabletgebruik boven het Nederlandse gemiddelde van 10%. Ed Kassens, General Manager Experian Marketing Services verklaart: "Wat deze consumentengroepen gemeen hebben is dat ze kapitaalkrachtig zijn en daardoor een tablet gemakkelijk kunnen veroorloven. Daarnaast zien we een relatie tussen het gebruiksgemak en dat alle bovenstaande groepen zich kenmerken door een gezinssituatie met kinderen. Dankzij het formaat en het touch screen kunnen zowel de ouders als de kinderen met de tablet gemakkelijk overweg."

Bovengemiddeld tabletgebruik
De 'Elitaire Topklasse' is de meest welvarende consumentengroep, met een leeftijd van 40+ en heeft vaak nog thuiswonende kinderen tussen de leeftijd van 6 en 18 jaar. Bij de consumentengroep 'Kind & Carrière' draai het leven om twee zaken: hun gezin met kinderen en hun carrière. Ze zijn veelal tussen de 35 en 55 jaar, hebben thuiswonende kinderen van alle leeftijden en verdienen bovenmodaal. De 'Modale Koopgezinnen' zijn de jongste gezinnen van deze drie consumentengroepen. Ze hebben ook vaker jongere kinderen (tussen 0 en 6) dan de andere groepen. Ze verdienen een modaal inkomen en kunnen daar goed van rondkomen.

Tabletgebruik onder het gemiddelde
In tegenstelling tot de verwachting bij de naam van de consumentengroep 'Jonge Digitalen', gebruikt deze groep met 7% juist relatief weinig de tablet. Zij gebruiken echter veel vaker hun smartphone (50%) om thuis en onderweg te internetten. De meeste 'Jonge Digitalen' zijn alleenstaand, tussen de 18 en 30 jaar en hebben nog een laag inkomen. De consumentengroep 'Samen Starten' gebruiken de tablet het minst van alle Nederlandse huishoudens. Slechts 6% gebruikt regelmatig een tablet om te internetten. Veel van deze groep zijn zojuist gaan samenwonen in een huurwoning. In enkele gevallen hebben ze kinderen. De consumentgroep 'Samen Starten' heeft over het algemeen lage opleiding en daardoor is het inkomen vaak lager.

PC nog steeds meest gebruikte hardware
Ondanks de grote populariteit van tablets, zegt slechts 10% van de Nederlandse huishoudens de tablet regelmatig te gebruiken om op internet te gaan. Op de vraag waar men regelmatig mee internet kwam de PC met 78% als meest gebruikte hardware uit de bus. De laptop volgt met 72% en de smartphone met 41%.

Verwachtingen
Experian Marketing Services verwacht voor de toekomst dat de tablet steeds vaker gebruikt wordt om mee te internetten. Doordat er steeds meer aanbieders van tablets komen, zal de prijs zakken en zodoende zullen ook de 'Jonge Digitalen' en de 'Samen Starten'-consumentengroep een tablet kunnen aanschaffen. Daarnaast verwacht Experian Marketing Services dat het tabletgebruik in alle andere consumentengroepen zal groeien doordat het gebruik van tablets via meerdere wegen wordt gepromoot. In een eerdere publicatie van Experian Marketing Services wordt al gesproken over de 'dual-screen'-trend. Bij deze crossmediale aanpak, waar 'The Voice of Holland' een goed Nederlands voorbeeld van is, worden consumenten geactiveerd om met gebruik van een tablet of smartphone extra content te bekijken of 'real-life' te reageren.

Onderzoek naar web gedrag
Sinds 2011 doet Experian onderzoek naar het web gedrag van consumenten in Nederland. Het onderzoek werd in augustus 2011 afgenomen onder 2.679 respondenten. Recentelijk werden de uitkomsten van het onderzoek met behulp van 'Mosaic Huishouden' toegewezen aan verschillende consumentengroepen. Hierdoor verkregen wij inzicht in het tabletgebruik van alle Nederlandse huishouden onderverdeeld in 14 verschillende consumentengroepen en 50 typeringen. Experian geeft aan het onderzoek jaarlijks te verrichten om zodoende de ontwikkelingen blijvend in kaart te brengen.