Redactie - 02 februari 2012

'Security, performance en afhankelijkheid grootste uitdagingen cloud computing'


Maar liefst 37 procent van de IT-professionals ziet security nog altijd als de grootste uitdaging van cloud computing. Dit blijkt uit onderzoek van Telindus-ISIT onder 445 IT-professionals. Performance (23%) en afhankelijkheid (17%) volgen op de tweede en derde plaats. Daarnaast blijkt uit het onderzoek ook dat respectievelijk flexibiliteit/schaalbaarheid (35%) en kostenbesparing (27%) de belangrijkste redenen zijn om naar cloud computing te kijken. Tenslotte ziet het overgrote merendeel, 39 procent, van de IT-professionals het meest in de hybride cloud en in de private cloud (34%). Slechts 7 procent geeft aan in de public cloud te geloven.

Jerry Rozeman, Portfolio Manager Enterprise bij Telindus-ISIT: “In de praktijk zien we dat IT-professionals de voordelen van de public cloud eigenlijk in de private cloud willen zien. Organisaties moeten er daarom voor waken dat ze niet om de verkeerde redenen toch voor de public cloud kiezen, bijvoorbeeld omdat ze problemen niet kunnen adresseren of geen grote investering willen doen. Het nadeel van de public cloud is dat je afhankelijk bent op het gebied van beschikbaarheid en dat het in de meeste gevallen gaat om standaardoplossingen in plaats van maatwerk. Kijk daarom altijd eerst naar de mogelijkheden voor een private cloud. Zoek eerst uit wat het probleem of de uitdaging is, vraag je vervolgens af hoe je dit wilt faciliteren en bekijk tenslotte of er de mogelijkheid is om dit zelf te doen. Schaalbaarheid, ontzorgen en het on-demand uitrollen van nieuwe projecten is namelijk ook intern met de juiste hulp prima realiseerbaar.”

“Security is al vanaf dag één een groot issue als we het over cloud computing hebben”, vervolgt Jerry Rozeman. “Overheidsinstanties zijn er nog niet klaar voor en een keurmerk ontbreekt dus nog. Als organisaties op zoek gaan naar aanbieders van clouddiensten is het belangrijk dat zij zich realiseren dat niet alleen de technologie, maar ook de kennis van de medewerkers van de leverancier en de communicatie met hen belangrijk is. Die gecombineerde kwaliteit bepaalt de haalbaarheid van SLA’s. Het belangrijkste is dat men kritische vragen durft te stellen, zoals hoe de uitwijk geregeld is. Door zoveel mogelijk vragen te stellen, krijg je meer inzicht in de haalbaarheid van SLA’s en kan een betere keuze gemaakt worden.”