Avanade: 'Wereldwijd onderzoek ontkracht fabels over Consumerization of IT'

Avanade: 'Wereldwijd onderzoek ontkracht fabels over Consumerization of IT'

Avanade: 'Wereldwijd onderzoek ontkracht fabels over Consumerization of IT'

Avanade: 'Wereldwijd onderzoek ontkracht fabels over Consumerization of IT'

25-01-2012

Avanade: 'Wereldwijd onderzoek ontkracht fabels over Consumerization of IT'


Avanade, aanbieder van zakelijke technologie-oplossingen en managed services, presenteert vandaag het rapport ‘Dispelling Six Myths of Consumerization of IT’. Het rapport is gebaseerd op een onderzoek dat is uitgevoerd onder ruim 600 managers en IT-beslissers uit zeventien landen. In het rapport worden algemene aannames over Consumerization of IT (CoIT) onder de loep genomen. Het idee dat de ‘millennium-generatie’ de drijvende kracht is achter CoIT is één van die aannames, maar ook merkvoorkeur van medewerkers en de terughoudendheid van managers om mee te gaan in deze trend. Uit het onderzoek komt verder naar voren dat er een enorme verschuiving in het gebruik van consumententechnologie op de werkplek plaatsvindt en dat er aanzienlijke IT-investeringen worden gedaan naar aanleiding van deze trend. Wereldwijd geeft 88 procent van de respondenten aan dat medewerkers privé-apparaten gebruiken voor zakelijke doeleinden.

Er wordt veel gesproken over organisaties die een ‘bring your own device’ (BYOD)-beleid voeren om jongere medewerkers tegemoet te komen en het beste personeel aan te trekken. Toch is het toestaan van privé-apparaten op de werkplek volgens de ondervraagden geen sterk middel als het gaat om het aannemen van nieuwe en behoud van huidige medewerkers. Minder dan een derde (32 procent) van de managers heeft hun beleid aangepast om de werkplek aantrekkelijker te maken voor jongere medewerkers. Slechts 20 procent van de respondenten denkt dat het toestaan van eigen apparatuur op de werkplek een positieve invloed heeft op het werven en behoud van medewerkers.

Als managers worden gevraagd naar de invloed die het gebruik van privé-apparatuur heeft op de bedrijfscultuur, dan zegt het merendeel (58 procent) ze het het belangrijkst vinden dat medewerkers overal kunnen werken, gevolgd door de bereidheid van medewerkers om over te werken (42 procent).

“CoIT heeft volgens managers minder te maken met de medewerker, maar juist met de manier waarop zij werken”, zegt Erik Lamers, Avanade Business Development Manager bij Avanade Nederland. “Uit ons onderzoek blijkt dat productiviteit en ‘overal toegang hebben’ belangrijker wordt gevonden dan een verhoogd arbeidsmoraal of het geven van meer verantwoordelijkheden aan jongere medewerkers.”

Mede dankzij de media zijn de iPhone en iPad synoniem geworden aan de Consumerization of IT. Uit het onderzoek blijkt dat Apple inderdaad een grote rol speelt in de CoIT, maar Apple staat hierin zeker niet alleen. Volgens managers en IT-beslissers zijn Android smartphones, BlackBerry smartphones en Apple laptops de populairste consumentenapparaten die gebruikt worden binnen bedrijven.

Het is een fabel dat deze apparaten worden gebruikt om e-mails te lezen en sociale netwerksites te bezoeken. De respondenten geven aan dat er juist een grote verschuiving is in de manier waarop medewerkers hun privé-apparatuur gebruiken op de werkvloer. Waar medewerkers hun smartphone of laptop voorheen vooral gebruikten voor inhoudelijke zaken (het bekijken van e-mails en Facebook), worden ze tegenwoordig vaker ingezet voor het gebruik van zakelijke applicaties. Applicaties en diensten die veel gebruikt worden zijn CRM (45 procent), applicaties voor het registreren van tijd en uitgaven (44 procent) en ERP (38 procent).

Ondanks dat het lijkt alsof organisaties terughoudend zijn als het gaat om CoIT, geven zij aan dat ze er positief tegenover staan. Het hoger management van de organisaties neemt daarin het voortouw. Belangrijke resultaten zijn:

  • Het overgrote deel (88 procent) van de respondenten geeft aan dat medewerkers hun privé-apparaten gebruiken voor zakelijke doeleinden
  • De meerderheid van de respondenten (65 procent) geeft aan dat Consumerization of IT hoge prioriteit krijgt binnen de organisatie
  • Gemiddeld investeren organisaties 25 procent van hun IT-budget in CoIT
  • Het grootste deel van de organisaties (60 procent) past de infrastructuur aan, zodat medewerkers hun eigen apparaten kunnen gebruiken.
“Vooruitstrevende CIO’s en IT-bedrijven houden consumententechnologie niet langer tegen, maar maken het juist mogelijk voor medewerkers om gebruik te maken van innovatieve apparaten, applicaties en diensten”, vervolgt Erik Lamers. “Hiermee komen ze tegemoet aan de wensen en behoeften van hun medewerkers. CoIT biedt organisaties de mogelijkheid om de rol van IT te veranderen. IT zorgt niet langer alleen voor het verlagen van risico’s, maar wordt nu ook ingezet als strategische tool om consumententechnologieën in te zetten voor het behalen van betere bedrijfsresultaten.”

Het wereldwijde onderzoek van Avanade is uitgevoerd door Wakefield Research, een onafhankelijk onderzoeksbureau. Het onderzoek heeft plaatsgevonden in oktober en november 2011, 605 managers, IT-beslissers en afdelingshoofden uit zeventien landen in Noord-Amerika, Europa, Zuid-Amerika en Azië hebben aan het onderzoek meegewerkt.
 

Terug naar nieuws overzicht