Redactie - 19 januari 2012

'Tabletgebruikers grootste online shoppers van 2011'


Tablet-gebruikers zijn de meest rendabele online klanten van 2011. Dit blijkt uit het eerste Adobe® Digital Marketing Insights onderzoek van Adobe Systems (Nasdaq:ADBE). Het onderzoek is opgezet om leidinggevenden in marketing, e-commerce en retail te voorzien van belangrijke informatie omtrent digitale marketing. De studie toont aan dat het apparaat dat consumenten gebruiken bij hun bezoek aan webwinkels, het koopgedrag beïnvloedt. Dit onderzoek van Adobe is één van de meest uitgebreide in zijn soort aangezien de onderzoekers 16,2 miljard anonieme bezoeken aan websites van meer dan 150 toonaangevende webwinkels in de Verenigde Staten analyseerden. De resultaten laten zien dat gedurende de vakantieperiode van 2011 en gedurende de rest van 2011, bezoekers met een tablet per aankoop meer uitgeven dan bezoekers met een smartphone, desktopcomputer of laptop.

Belangrijkste onderzoeksconclusies

  • Bezoekers met een tablet geven per aankoop 54 procent meer uit dan smartphonegebruikers en 21 procent meer dan desktop-/laptopgebruikers.
  • Bezoekers met een tablet zijn bijna drie keer zo vaak geneigd om producten en diensten online te kopen dan smartphone-gebruikers en bijna even vaak als desktop-/laptopgebruikers.
“Adobe toont al geruime tijd de behoefte van retailers aan om hun website te optimaliseren voor bezoekers met mobiele apparaten. Dit onderzoek toont aan dat tablets een belangrijk nieuw verkoopkanaal zijn geworden, waar marketeers niet meer omheen kunnen”, zegt Brad Rencher, senior vicepresident en general manager van Adobe Digital Marketing Business. “Dit onderzoek toont het belang aan van het optimaliseren van de 2012 e-tailstrategie aan de behoeften van tabletgebruikers. Zo voorkomt een webwinkel dat het omzet misloopt binnen dit snelgroeiende en zeer winstgevende klantsegment.”

Steeds meer webwinkeliers optimaliseren hun website voor mobiele apparaten, zoals smartphones. Met het snel opkomen van de iPad en Android™-tablets, krijgen bedrijven nu te maken met extra mobiele optimalisatievereisten. Deze vereisten zijn noodzakelijk om klanten een verleidelijke online winkelervaring te bieden. Retailers die binnen hun optimalisatiestrategie geen onderscheid maken tussen enerzijds mobiele apparaten en anderzijds tablets, lopen het risico om niet het maximale omzetpotentieel uit tablets te halen. Zeker nu het onderzoek aantoont dat tabletgebruikers online bijna drie keer zo vaak iets aanschaffen als bezoekers met een smartphone.

Waarom consumenten met een tablet meer uitgeven
Uit het  onderzoek blijkt dat de demografische kenmerken van tabletgebruikers en de flexibiliteit die een tabletervaring biedt, beiden bijdragen aan een hogere winstgevendheid onder de tabletgebruikersgroep. Tabletgebruikers zijn voornamelijk mannen tussen de 18 en 34 jaar en zijn over het algemeen welvarender dan andere online shoppers. Het hogere inkomensniveau van tabletbezitters is slechts één zijde van het verhaal. Ze hebben ook een intenser gebruik gedurende het weekend, wanneer ze meer tijd hebben om online te winkelen.

Het volledige Adobe Digital Marketing Insights-rapport is hier te downloaden.