Redactie - 17 januari 2012

Onderzoek SD Worx: wetswijzigingen leiden vaker tot lastenverzwaring dan lastenverlichting


SD Worx, internationale aanbieder van payroll- en HR-diensten, heeft onlangs onderzoek gedaan onder 86 Nederlandse HR-professionals over ontwikkelingen op HR-gebied. Uit dit onderzoek bleek dat maar liefst 98 procent van de ondervraagden de wetswijzigingen die overheidswege worden doorgevoerd, eerder ziet als een lastenverzwaring dan een lastenverlichting. Dit terwijl de overheid de wetswijzigingen juist doorvoert om de administratie te vereenvoudigen. Een voorbeeld van een wet die leidt tot veel administratieve handelingen, is de nieuwe vakantiewet. Een belangrijk onderdeel van deze wet is dat opgebouwde wettelijke vakantiedagen binnen zes maanden na het opbouwjaar moeten worden opgenomen, anders komen ze te vervallen. Als gevolg hiervan ontstaat een wirwar van verschillende vervaltermijnen. Ook de werkkostenregeling die per 2011 is geïntroduceerd wordt (vooralsnog) eerder gezien als een lastenverzwaring, terwijl deze als doel een lastenverlichting heeft.

De helft van de respondenten was verder van mening dat, met de komst van generatie Z op de arbeidsmarkt, één arbeidsvoorwaardenstelsel niet voldoende is. De internetgeneratie vraagt om een grotere flexibiliteit in arbeidsvoorwaarden en dan met name de momenten waarop gewerkt wordt. Dit heeft ook te maken met ‘het nieuwe werken’. 70 procent van de ondervraagde HR-professionals vindt het nieuwe werken een goede ontwikkeling. Zij geven wel aan dat nog niet alle organisaties hier klaar voor zijn en dat het nieuwe werken niet in alle sectoren ingevoerd kan worden.

“Wij hebben dit onderzoek uitgevoerd om erachter te komen wat de pijnpunten zijn en waar HR-professionals tegenaan lopen”, zegt Mark Bloem, algemeen directeur van SD Worx Nederland. “Onze taak is om de werkzaamheden van HR-managers te vereenvoudigen. Door middel van dit onderzoek is het voor ons duidelijk waar wij ons het komende jaar op moeten richten en kunnen we onze producten in de toekomst nog beter afstemmen op de wensen van de klant.”