Redactie - 11 januari 2012

Nederlander ruilt privégegevens niet in voor 'koopje' op internet


Nederlanders zijn niet bereid privégegevens en informatie over hun surfgedrag achter te laten bij adverteerders als ze in ruil hiervoor gratis content krijgen of goedkoper uit zijn.

Uit wereldwijd onderzoek dat KPMG jaarlijks onder bijna tienduizend consumenten verricht blijkt dat bijna tweederde van de Nederlanders zijn gegevens niet inruilt voor een goedkopere deal. Buiten Nederland is een meerderheid van de consumenten hiertoe wel bereid.

Nederlanders zijn ook niet bereid om advertenties op hun mobiele apparaat te ontvangen als ze in ruil daarvoor goedkopere producten of gratis content kunnen krijgen. Ruim de helft van de onderzochte Nederlanders wil geen advertenties op zijn mobiele apparaat in ruil voor gratis content of producten.

Slechts 14% betaalt op dit moment voor content op het internet. Met name muziek, video, games en nieuws zijn populair. Eén op drie Nederlandse consumenten geeft geld uit aan het downloaden van muziek. Daarna volgen video, games en nieuws met 14%.

Bijna 90% van de Nederlanders geeft aan bepaalde websites niet langer te zullen bezoeken wanneer deze overgaan tot betaalde toegang. In dat geval zullen zij op zoek gaan naar alternatieve sites die gratis zijn.

Van de onderzochte Nederlanders beschikt 75% inmiddels over een laptop of notebook, bijna driekwart heeft een mobiele telefoon en tweederde is in het bezit van een desktop computer. Ruim 40% heeft de beschikking over een smartphone en ruim 10% over een tablet.

Van de mensen die online producten kopen, geeft ruim 90% er de voorkeur aan de personal computer te gebruiken in plaats van de mobiele telefoon of de tablet. Bijna 60% zit dagelijks maximaal een uur achter de computer om webwinkels te bezoeken.

Bijna 75% van de Nederlanders geeft aan dat de kans groter is dat zij een vlucht of vakantie via het internet boeken dan bij een reisbureau. En ook de koop van CD’s, DVD’s, boeken en video games via het internet krijgt steeds vaker de voorkeur boven aankoop bij een fysieke winkel. Luxe goederen worden door Nederlanders veel minder via het internet gekocht. Datzelfde geldt voor de dagelijkse boodschappen.

“Bijna 60% van de Nederlanders geeft er de voorkeur aan de op internet gekochte goederen via een overboeking te betalen”, zegt Jasper de Grauw, segmentleider Consumer Markets bij KPMG.
 
De Grauw: “Daarnaast gebruikt ruim de helft PayPal en slechts 15% een creditcard. Een ruime meerderheid van de consumenten heeft nog onvoldoende vertrouwen in de veiligheid van het betalen via internet.

Van de onderzochte Nederlanders maakt 80% zich zorgen over het feit dat bij een betaling met de mobiel apparaat vertrouwelijke informatie, zoals credit card gegevens, bij derden terecht komen. Banken genieten bij de Nederlander nog altijd het meeste vertrouwen als het gaat om het veilig betalen van online aankopen, gevolgd door beveiligde betaalsystemen, zoals Paypal.

Het afschermen van privégegevens en de veiligheid van betalen blijft dan ook de belangrijkste factor bij online kopen van producten. Wie er als eerste in slaagt deze onzekerheid weg te nemen, is in staat om een aanzienlijk concurrentievoordeel te behalen.

Overigens reikt de Nederlandse consument zelf al een oplossing aan. Ruim 90% van de Nederlanders dat het vertrouwen in het betalen zou toenemen wanneer internet providers meer inzicht zouden geven in de maatregelen die zij nemen om de veiligheid te waarborgen. Daarnaast ziet de Nederlandse consument veel heil in het laten beoordelen van internetsites op de veiligheid door een onafhankelijke, derde partij.”