Redactie - 19 december 2011

Bedrijven stellen belangrijke beslissingen steeds langer uit


Bedrijven doen er steeds langer over om belangrijke beslissingen te nemen. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Game changers’ van de Economist Intelligence Unit (EIU), in opdracht van Progress Software.

EIU onderzocht hoe bedrijven wereldwijd reageren op het snel veranderende bedrijfsklimaat. De meeste onderzochte bedrijven (79%) vinden het belangrijk om snel te reageren op veranderingen in de bedrijfsomgeving, die wordt veroorzaakt door een onzeker economisch klimaat (volgens 39% van de ondervraagden) en toegenomen concurrentie (36%). Ongeveer de helft van de bedrijven (48%) ervaart echter dat het langer duurt om belangrijke beslissingen te nemen. Slechts 22 procent geeft aan dat de beslissingstijd korter is geworden.

Voor veel bedrijven betekent dit dat hun interne strategische processen niet zijn ingericht om de snelle veranderingen in de bedrijfsomgeving het hoofd te bieden. Het is daarbij extra zorgwekkend dat minder dan vier op de tien (39%) ondervraagde managers gelooft dat hun organisatie de juiste beslissingen neemt over hoe en wanneer er met veranderingen moet worden omgegaan.

Andere bevindingen uit het rapport zijn:

  • Bedrijfsculturen moeten zich sneller aanpassen aan ingrijpende veranderingen. De wereld verandert steeds sneller, maar organisaties en hun medewerkers houden graag vast aan de status quo. Het is de taak van managers om deze weerzin tegen verandering te doorbreken.
  • Managers moeten zich voorbereiden op verschillende toekomstige scenario’s. De toekomst is voor veel organisaties onzeker. Er bestaan verschillende risico-management-technieken voor de lange termijn, waaronder scenario-planning, maar weinig bedrijven maken hier nog gebruik van om zich voor te bereiden op verschillende toekomstige scenario’s.
  • Een nieuwe divisie kan bedrijven helpen om te gaan met verandering. Sommige managers zijn voorstander van het oprichten van een volledig nieuwe business unit om in te spelen op de mogelijkheden die een verandering met zich meebrengt. Door het opzetten van een aparte divisie kan een bedrijf de kosten relatief laag houden en kan een bedrijfsonderdeel beter concurreren met andere organisaties.