Redactie - 08 december 2011

'Tweederde van bedrijven maakt geen effectief gebruik van data'


EMC maakt de resultaten bekend van een onderzoek naar data science. Conclusie van het onderzoek is dat er een tekort is aan capaciteiten bij bedrijven om te kunnen profiteren van de kansen van Big Data en data analytics. Hierdoor weet slechts eenderde van de bedrijven nieuwe data effectief te benutten bij het nemen bedrijfsbeslissingen, voor het behalen van concurrentievoordeel, het bevorderen van productiviteit en innovatie en het verkrijgen van klantinzicht.

Het onderzoek laat zien dat de dataexplosie, die onder meer wordt veroorzaakt door social media, mobiele sensoren, medische beeldapparatuur en beveiligingscamera's, ook een veelheid aan kansen biedt om waarde en inzichten uit data te verkrijgen. Hiermee is de vraag naar zogenaamde data scientists snel toegenomen en overtreft deze het aanbod van professionals met deze capaciteiten. Zo zegt 64 procent van de respondenten dat de komende vijf jaar de vraag naar data science talent het aanbod zal overtreffen.

Barrières adoptie data science
Als grootste barrières voor de adoptie van data science worden genoemd: gebrek aan capaciteiten of training (32 procent), budget (32 procent), verkeerde organisatiestructuur (14 procent) en gebrek aan tools en technologie (10 procent). Ook denkt 83 procent dat met de komst van nieuwe tools en technologieën, de behoefte aan data scientists toeneemt. Verder gelooft slechts 12 procent van de ondervraagde business intelligence professionals en 22 procent van de data scientists dat werknemers kunnen experimenteren met data. Hiermee wordt de mogelijkheid van bedrijven om snel ideeën te valideren en te testen ondermijnd en innovatie vertraagd.

Het onderzoek van EMC is uitgevoerd onder 500 respondenten die werkzaam zijn als data scientist of in verwante functies als data analist, data specialist, business intelligence analist, informatieanalist of data engineer.