Redactie - 19 november 2011

Linkedin: 'Nederlanders zijn meest tevreden werknemers'


Nederlandse professionals staan bovenaan de internationale ranglijst van de meest gelukkige werknemers, dit blijkt uit een nieuw onderzoek dat door LinkedIn is gepubliceerd.

Uit de enquête, verspreid onder 12.000 professionals wereldwijd, blijkt dat 80 procent van de Nederlandse professionals "gelukkig" of "zeer gelukkig" is, in vergelijking met een wereldwijd gemiddelde van 63 procent.

Het onderzoek laat zien dat de meeste professionals een hoopvolle visie hebben over hun toekomst bij hun huidige werkgever. 52 procent van de wereldwijde respondenten is het ermee eens dat als ze hard werken en resultaat boeken, ze een goede kans hebben om door te groeien binnen hun bedrijf. Japanse professionals zijn het minst tevreden; slechts 31 procent van de ondervraagden is "gelukkig" of "zeer gelukkig" met hun huidige baan. Professionals in Brazilië zijn het meest optimistisch, 63 procent geeft aan dat als ze hard werken en resultaat boeken, ze een goede kans hebben om door te groeien binnen hun bedrijf. Slechts 44 procent van de Spaanse professionals geeft aan het hiermee eens te zijn. Dit maakt de Spaanse professionals het minst optimistisch, gevolgd door de Nederlanders met 46 procent.

Wat betreft ambities en aspiraties zijn wereldwijd de volgende drie aspecten het belangrijkst:

1. Promotie maken
2. Tevredenheid over de huidige werkgever
3. Verandering van bedrijfstak of carrière

Voor Nederlandse professionals is onderstaande volgorde van toepassing. Hieruit blijkt dat tevredenheid over hun carrière voor de Nederlandse professional belangrijk is:

1. Tevredenheid over de huidige werkgever
2. Promotie maken
3. Verandering van bedrijfstak of carrière

“Economische crisis kan tot gevolg hebben dat professionals bepaalde aspecten van hun werk waarderen die zij normaal gesproken over het hoofd zouden zien. LinkedIn blijft natuurlijk een waardevol hulpmiddel voor professionals in alle stadia van hun loopbaan, om informatie en ervaring te delen of om een professioneel netwerk op te bouwen. Ongeacht of ze op zoek zijn naar een andere baan”, aldus Lot Keizer, Director Marketing Solutions Benelux.