Redactie - 12 november 2011

Nederlander in actie als digitale persoonlijke gegevens in gevaar zijn


Nederlanders zijn zich zeer bewust van de impact van een inbreuk op hun digitale gegevens. Dit blijkt uit het Security Index onderzoek, uitgevoerd door Unisys. De overgrote meerderheid (96%) onderneemt actie om inbreuk op hun persoonlijke online gegevens tegen te gaan. Dit varieert van het veranderen van hun wachtwoord tot het nemen van gerechtelijke stappen.

Desalniettemin geeft een aanzienlijk deel (39%) aan zich geen zorgen te maken over de veiligheid van hun mobiele apparatuur, ook al raadplegen ze regelmatig het internet via hun mobiele telefoon of tablet. 

De Unisys Security Index inventariseert elke zes maanden hoe consumenten staan ten opzichte van digitale veiligheid. Hierdoor worden actuele inzichten verkregen in hoe mensen staan ten opzichte van gerelateerde veiligheidsonderwerpen, zoals bijvoorbeeld waarborging van privacy. Het onderzoek van dit jaar is gericht op consumentengedrag op het gebied van mobiele apparatuur. Daarnaast werd gekeken hoe mensen omgaan met een inbreuk op digitale persoonlijke data die gebruikt worden door organisaties als banken, online shops en overheidsinstellingen.

Uit het onderzoek blijkt dat bijna alle respondenten actie zouden ondernemen tegen organisaties die min of meer betrokken zijn bij data inbreuk. Dit varieert van het veranderen van hun wachtwoord (88%) tot het opheffen van hun account (69%). Tevens zou 42% openbaar maken dat de beveiliging heeft gefaald en zou bijna een kwart (23%) gerechtelijke stappen nemen tegen de betrokken organisatie.

Hoewel het merendeel van de Nederlanders (71%) gelooft in biometrie en andere authenticatie technieken tegen diefstal van mobiele gegevens, maakt een aanzienlijk deel (39%) zich geen zorgen over de veiligheid van gegevens in het mobiele kanaal, en vindt ook 27% mobiele applicaties veilig en betrouwbaar.

Jan van der Sluis, Manager Identity Solutions bij Unisys: “Ons onderzoek laat zien dat Nederlanders niet aarzelen om actie te ondernemen als ze denken dat hun digitale gegevens niet meer veilig zijn. In dit geval zijn Nederlanders zich bewust van hoe belangrijk veiligheid van gegevens is. Het is daarom verrassend om te zien dat slechts een klein deel bereid is hun gegevens te beschermen op persoonlijke mobiele apparatuur, alsof ze er van uit gaan dat hun mobiel een beveiligd apparaat op zich is. Dit zou een signaal naar de industrie kunnen zijn om de inspanningen te verhogen als het gaat om het beschermen van digitale persoonlijke gegevens van hun klanten.”