Redactie - 25 oktober 2011

DSM heeft beste online financiële communicatie van 2011


De financiële website van DSM behaalt de eerste plaats in het onderzoek naar de kwaliteit van de online financiële communicatie van alle Nederlandse beursgenoteerde bedrijven. Dit blijkt uit onderzoek voor Het Financieele Dagblad in het kader van de FD Henri Sijthoff-Prijs voor financiële verslaggeving. Internetadviesbureau Jungle Minds heeft de websites onderzocht en een Top-40 samengesteld. Binnen de categorie mid- en smallcap scoort de website van SNS Reaal het hoogst.

Jungle Minds heeft voor het negende opeenvolgende jaar de kwaliteit beoordeeld van de online financiële communicatie van alle Nederlandse ondernemingen die aan de Amsterdamse effectenbeurs zijn genoteerd. DSM behaalt net als in 2009 de eerste plaats in het onderzoek. Het bedrijf onderscheidt zich met een overzichtelijke site die veel informatie verstrekt aan financiële stakeholders. Daarbij worden webcasts, mobiele websites en sociale media ingezet om financiële informatie te delen.

Social media en mobiel luiden nieuwe fase in
De resultaten van dit jaar wijzen uit dat de Nederlandse ondernemingen in toenemende mate bezig zijn met nieuwe mediakanalen. Mobiele websites en sociale media worden steeds vaker en uitgebreider ingezet, maar lijken de experimentele fase nog niet te zijn ontgroeid. De gekozen kanalen en de aangeboden corporate informatie variëren nog enorm tussen de ondernemingen.

Beursfondsen die inzetten op sociale media voor financiële communicatie kiezen vooral voor Twitter en in mindere mate voor Facebook of Youtube. Vooralsnog wordt de corporate Twitter-account hoofdzakelijk gebruikt als zendkanaal en nog niet om de interactie met stakeholders aan te gaan. Ondernemingen die actief zijn op Facebook of Youtube zetten de kanalen voornamelijk in als marketingkanaal en experimenteren met het aanbieden van financiële informatie. Opvallend is dat het zakelijk netwerk LinkedIn zeer beperkt ingezet wordt om de interactie met de financiële stakeholder aan te gaan.

Het gebruik van mobiele websites voor de financiële communicatie heeft een vlucht genomen. Diverse bedrijven verkennen alle opties voor het mobiele kanaal. Zo zijn er dit jaar veel mobiele sites en apps uitgekomen voor zowel smartphones als tablets. De hoeveelheid informatie die hierop wordt aangeboden is verschillend: van een jaarverslag tot complete financiële corporate informatie.

Sociale media en mobiele websites in de toekomst gerichter ingezet
Ondernemingen zenden nu vaak dezelfde informatie over de verschillende kanalen (corporate site, sociale media en mobiele website). ‘Hopelijk tonen alle experimenten straks aan wat wel en niet werkt via welk kanaal. Ondernemingen moeten uiteindelijk bepalen met welk doel ze welk kanaal inzetten en bijvoorbeeld ook bedenken hoe zij de interactie met de stakeholder het best aan kunnen gaan’, aldus Lars Galesloot, Research Consultant bij Jungle Minds. ‘Een beleid voor de financiële communicatie via mobiele websites en sociale media is voorwaardelijk voor online succes én voor tevreden stakeholders.’

De FD Top-40 voor de beste online financiële communicatie

Positie Bedrijfsnaam Score
1 DSM 82%
2 Akzo Nobel 79%
3 Unilever 77%
4 Randstad 75%
5 ING groep 74%
6 KPN, Kon 74%
7 Heineken 74%
8 Wolters Kluwer 72%
9 ASML Holding 71%
10 Philips, Kon 70%
11 Aegon 69%
12 SNS Reaal 69%
13 Royal Dutch Shell 68%
14 Boskalis Westm.,Kon. 68%
15 Imtech 67%
16 Reed Elsevier 66%
17 Ahold, Kon. 66%
18 Sligro Food Group 65%
19 TomTom 65%
20 BAM Groep, Kon. 65%
21 Grontmij 64%
22 Ten Cate, Kon. 64%
23 Mediq 62%
24 Wessanen, Kon. 61%
25 Ordina 61%
26 USG People 61%
27 BinckBank 61%
28 Arcadis 61%
29 Heijmans 60%
30 Vopak, Kon. 58%
31 Arcelor Mittal 56%
32 Delta Lloyd 56%
33 Lanschot van 55%
34 ProLogis European Properties 52%
35 Nutreco 52%
36 Fugro 52%
37 Corio 50%
38 Kendrion 48%
39 Ballast Nedam 47%
40 Macintosh Retail Group 39%