Redactie - 21 oktober 2011

Smartphone steeds belangrijker in beslissingsproces managers


Input van derden blijkt van grote waarde voor managers. Voordat een zakelijke beslissing wordt genomen raadpleegt namelijk 78 procent van de managers regelmatig of vaak e-mails, ziet 77 procent een persoonlijke ontmoeting als belangrijke bron voor het vergaren van informatie, en raadpleegt 65 procent van de managers regelmatig of vaak zijn smartphone alvorens een beslissing te nemen. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van Kadenza, specialist op het gebied van Enterprise Intelligence. Onderzoeksbureau SSI vroeg 306 Nederlandse managers naar het gebruik van de smartphone en tablet in zowel persoonlijke als zakelijke context.  

50 procent van de respondenten zegt de smartphone de laatste twee jaar iets vaker of veel vaker te zijn gaan gebruiken bij het nemen van beslissingen. De tablet is wat minder populair: 58 procent van de managers met een tablet gebruikt deze regelmatig of vaak alvorens een beslissing te nemen en 45 procent is deze de laatste twee jaar voor dit doeleinde meer gaan gebruiken. Bedrijfsapplicaties zijn het minst in trek als informatiebron voor beslissingen: 51 procent van de managers maakt hier regelmatig tot vaak gebruik van.

Erik Leene, directeur van Kadenza: “De informatiebehoefte bij managers is groot. Ze gaan niet over één nacht ijs bij het nemen van beslissingen. Uit ons onderzoek blijkt dat managers vaak behoefte hebben aan een second opinion of extra informatie van anderen. Mobiele apparaten worden hiervoor nog steeds minder gebruikt dan e-mail en persoonlijke ontmoetingen, maar hebben de laatste twee jaar wel een enorme vlucht genomen. Het zal niet lang duren of de smartphone zal primair als informatiebron gebruikt worden voor het nemen van weloverwogen, zakelijke beslissingen. Het is daarbij belangrijk dat organisaties ook gaan nadenken over hoe ze cruciale informatie uit bedrijfsapplicaties toegankelijker willen maken via de smartphone en tablet."