Redactie - 16 september 2011

Gebruik social media tijdens tv-kijken populair


Uit het jaarlijkse onderzoek 'TV & Video Consumer Trend Report 2011' van Ericsson blijkt dat gebruik van social media de manier beïnvloedt waarop wij televisie kijken. Meer dan 40 procent van de respondenten geeft aan gebruik te maken van sociale media op verschillende apparaten, zoals smartphones en tablets, terwijl men televisie kijkt. Met anderen kletsen en eten zijn de populairste bezigheden tijdens het tv-kijken. Daarna volgt surfen op het internet (meer dan 60 procent).

Uit het onderzoek blijkt ook dat iets minder mensen naar geprogrammeerde tv-uitzendingen zijn gaan kijken dan vorig jaar. In 2010 keek nog 88 procent twee keer per week of meer naar deze uitzendingen, in 2011 is dat 84 procent. Het kijken naar on-demand tv is toegenomen. Meer dan 58 procent van de respondenten gaf aan meer dan één keer per week te kijken naar online on-demand tv en films, vorig jaar was dat nog 53 procent.

Anders Erlandsson, Senior Advisor bij Ericsson ConsumerLab, zegt: "On-demand kijken wordt steeds populairder, terwijl 'gewoon' televisie kijken nog steeds de meest gebruikelijke manier is. Mensen willen de beschikbaarheid hebben over zowel on-demand TV als geprogrammeerde TV. Het internet heeft televisie en video niet negatief beïnvloed, zoals dat bij 'print' wel gebeurd is; we kijken alleen op meerdere manieren televisie dan voorheen."