Redactie - 24 augustus 2011

Aansluitingen vaste telefonie neemt verder af


Het totaal aantal vaste telefonieaansluitingen (7.138.000) bijft dalen. Ten opzichte van het vorige kwartaal zijn er ruim 100.000 aansluitingen minder.. KPN verliest marktaandeel op zowel laagcapacitaire aansluitingen (één of twee telefoonlijnen per aansluiting) van 60-65% naar 55-60%, als op hoogcapacitaire aansluitingen (drie of meer telefoonlijnen per aansluiting) van 70-75% naar 65-70%. Tele2 daarentegen wint marktaandeel op beide markten. Deze cijfers zijn afkomstig uit de Structurele Marktmonitor van de OPTA en betreffen het eerste kwartaal van 2011.

Breedband
Het aantal kabelaansluitingen groeit ten koste van DSL. Ook de groei in glasvezelaansluitingen zet door. De marktaandelen van de verschillende aanbieders blijven redelijk stabiel. KPN is de grootste speler, gevolgd door Ziggo en UPC.

Televisie: digitale trend zet door
In het eerste kwartaal van 2011 stijgt het aantal televisie abonnementen licht (1 procentpunt). De digitale trend zet door: ruim 70% van de Nederlandse televisieabonnees heeft een digitaal abonnement. Ziggo blijft de grootste speler in Nederland, gevolgd door UPC en KPN. UPC verliest marktaandeel. KPN en kleinere (nieuwe) spelers zoals Tele2 krijgen meer grip op de markt.