Redactie - 24 augustus 2011

Mobiel gebruik bedrijfsapplicaties blijft achter


De Nederlandse manager gebruikt zijn smartphone of tablet voornamelijk om te bellen, sms'en en te internetten. Mobiel gebruik van bedrijfsapplicaties blijft hierin ver achter. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van Kadenza, specialist op het gebied van Enterprise Intelligence. Smartphonebezitters gebruiken slechts 3 procent van hun tijd voor het gebruik van bedrijfsapplicaties, bij tabletgebruikers is dit 7 procent. Onderzoeksbureau SSI vroeg 306 Nederlandse managers naar het gebruik van de smartphone en tablet in zowel persoonlijke als zakelijke context.
 
Managers met een smartphone zijn, vergeleken met tabletbezitters, het meest behoudend. Zij gebruiken de smartphone voor bijna de helft van de tijd (49%) voor de primaire functies: telefoon en sms. Voor managers met een tablet is dit 12 procent. De smartphone wordt door de manager verder gebruikt voor internet (13%) en het checken van de mail (19%). Nieuws, social media, video, muziek en games maken samen slechts een zesde van de tijd uit. De tablet wordt hier vaker voor gebruikt, daar maken deze onderdelen een vierde van de tijd uit. Maar het grootste deel van de tijd op de tablet gaat op aan het mobiele internet (25%) en het checken van de mail (18%).
 
Erik Leene, directeur van Kadenza: “Het achterblijven van mobiel gebruik van bedrijfsapplicaties lijkt erop te duiden dat de core business nog niet tot de mobiele apparaten van managers is doorgedrongen. De onderzoeksresultaten laten zien dat Nederlandse managers hun smartphones en tablets toch vooral voor communicatieve doeleinden gebruiken, al loopt de tabletbezitter wel wat voorop in zakelijk gebruik ten opzichte van de manager met een smartphone. Het grote scherm en de extra mogelijkheden op de tablet zullen daaraan bijdragen. Een verdere groei in het aantal tabletbezitters betekent wellicht dat de behoefte aan mobiele toegang tot bedrijfsapplicaties ook zal toenemen.”

>> onderzoek downloaden