Studenten mijden IT als bijbaan

Studenten mijden IT als bijbaan

Studenten mijden IT als bijbaan

Studenten mijden IT als bijbaan

19-08-2011

Studenten mijden IT als bijbaan


Het werken op festivals en evenementen is op afstand de meest populaire bijbaan van HBO en WO studenten. Maar liefst 48 procent geeft aan deze bijbaan heel erg leuk te vinden. Een goede tweede plaats is voor administratief werk (35 procent). De top 5 wordt afgesloten met een bijbaan als docent of huiswerkbegeleider, receptionist of een bijbaan in de catering of bediening.

IT
De minst favoriete bijbaan is werk als programmeur of tester in de IT, op de voet gevolgd door promotiewerk. ASA Student, specialist in bemiddeling van studenten, heeft dit onderzocht onder ruim 600 HBO en WO studenten.

Naast de favoriete bijbaan is onderzocht in welke sectoren studenten het liefst een bijbaan hebben. Cultuur, sport & recreatie bleek de populairste branche, gevolgd door toerisme, onderwijs en maatschappelijke organisaties. De callcenterbranche is erg impopulair, bijna de helft van de studenten vindt het helemaal niet leuk om hier te werken. Daarnaast zijn de bouw en de schoonmaaksector niet geliefd, resp. 43 en 31 procent wil hier helemaal niet werken.

“Al een tijdje zien we dat arbeidsvoorwaarden het onderspit delven wanneer het gaat om de belangrijkste redenen voor een bijbaan. Zo verdienen callcenterbanen erg goed en ze zijn flexibel in te delen, maar totaal niet populair. De nieuwe generatie studenten kiest voor een bijbaan waar ze iets aan zullen hebben in hun toekomstige loopbaan. Zo zie je dat kantoorwerk gewild is. Daarnaast werken studenten ook voor hun plezier en pikken ze graag een graantje entertainment mee op een festival of feest”, vertelt Katinka Habermehl-Reuling, algemeen directeur van ASA Student en Ad Rem Young Professionals. Habermehl vervolgt: “In het Trendrapport 2011 hebben wij de Young Professional 2.0 onder de loep genomen. Hierin staan de drijfveren van de jonge werknemers. Voor werkgevers biedt dit rapport handvatten voor de werving van Young Professionals en kunnen zij toetsen of zij hun organisatie ingericht hebben om de nieuwe doelgroep aan te trekken en te boeien.”
 

Terug naar nieuws overzicht