Fujitsu: Volwassenheid ketenintegratie laag

Fujitsu: Volwassenheid ketenintegratie laag

Fujitsu: Volwassenheid ketenintegratie laag

Fujitsu: Volwassenheid ketenintegratie laag

18-08-2011

Fujitsu: Volwassenheid ketenintegratie laag


'IT-systemen sector Transport & Distributie niet geoptimaliseerd voor ketenintegratie'

De volwassenheid van ketenintegratie in de sector Transport & Distributie blijft achter bij de integratie van interne processen. In veel gevallen zijn IT-omgevingen niet voldoende geoptimaliseerd voor ketenintegratie. Dat blijkt uit onderzoek van Fujitsu. Op de managementagenda staat ketenintegratie met afstand bovenaan. Snel schakelen is noodzakelijk om winstgevend te werken en concurrentie op afstand te houden.

Toch blijkt uit onderzoek van Fujitsu dat de volwassenheid van ketenintegratie in de branche Transport & Distributie laag is. Veel bedrijven hebben de interne processen wel geïntegreerd, wat een efficiencyverbetering van minimaal 20 procent heeft opgeleverd. Op langere termijn is ketenintegratie voor zowel een organisatie als de sector het meest rendabel wanneer de eindgebruiker centraal staat. In de praktijk blijkt ketenintegratie vaker te zijn afgestemd op optimalisatie van eigen processen, systemen en interfaces (59%) in plaats van end-to-end oplossingen voor eindgebruikers (41%). De belangrijkste beweegreden van ketenintegratie is de verbetering van de eigen interne efficiency.

Obstakels
De volwassenheid van ketenintegratie in de sector Transport & Distributie moet verder worden verhoogd. Het merendeel van de respondenten heeft de eigen processen en systemen intern geoptimaliseerd (fase 1). Slechts een derde van de ondervraagden heeft de interne processen afgestemd op die van toeleveranciers (fase 2). Veel ondernemingen kennen zichzelf een leidende rol toen in de keten, maar feitelijk is maar 8% ook daadwerkelijk regisseur in de keten.

Er zijn drie obstakels die de weg naar volwassenheid bemoeilijken. Dat zijn voornamelijk de eigen organisatie (33%) en daarnaast mensen (21%) en technologie (20%).

Over het onderzoek
Het onderzoek is in opdracht van Fujitsu uitgevoerd door Goals Marktbewerking onder 450 IT beslissers uit de sector Transport en Distributie.
 

Terug naar nieuws overzicht