Redactie - 17 augustus 2011

De tablet maakt indrukwekkende entree in Nederlandse zakelijke markt


Met de komst van de Apple iPad is er aan de tablet form factor een enorme boost gegeven. Vanaf 2010 heeft dit geresulteerd in een enorme hype die vooral rond de iPad ongekende vormen heeft aangenomen. Ondertussen heeft Apple's iPad grote stappen gemaakt qua marktpenetratie. Heliview Research heeft in de zakelijke markt recent onderzoek uitgevoerd naar het gebruik van tablets. En het blijkt dat de tablet reeds op een significante marktpenetratie mag rekenen; 14% van alle vestigingen in de Nederlandse zakelijke markt beschikt over minimaal 1 tablet.

De discussie die zich met name voordoet rond de tablet is dat het een vervanger is voor de PC en dan met name notebook/laptop PC's. Tot nu toe lijkt de tablet meer een apparaat dat zich naast de meer traditionele computer heeft genesteld. Vooralsnog staan de penetratiecijfers en installed base cijfers niet extra onder druk als gevolg van de tablet. Als er dan al sprake is van vervanging of bedreiging in de PC-markt, dan geld dat met name meer voor de netbooks die nu door de doorbraak van tablets zoals de Apple iPad en de Samsung Galaxy Tab definitief naar de achtergrond zijn verdwenen.

Zakelijke markt
Wanneer we naar de Nederlandse zakelijke markt kijken blijkt dat er dus reeds bij 14% van de vestigingen sprake is van het gebruik van tablets. De tablet penetratie is bij grotere bedrijven hoger dan bij kleinere, waar de verwachting was dat met name in het MKB deze relatief hoog zou zijn. Het blijkt toch meer een kwestie van de omvang waardoor de kans op tablet gebruik groter is. Opvallend is wel dat in de bovenkant van de Nederlandse zakelijke markt al bijna 40% van de vestigingen tablets in huis heeft.

Niet bepaald een verrassing is de dominantie van Apple's iPad in het tablet segment. De iPad mag in alle gebruikerssegmenten (naar grootteklasse) rekenen op een productpenetratie van boven de 95%. Alleen de HP Touchpad en de Samsung Galaxy Tab lijken enigszins voet aan de grond te hebben gekregen in de Nederlandse zakelijke markt. Maar deze cijfers zijn bijna verwaarloosbaar laag in vergelijking met Apple's marktpenetratie.

Aan de basis van deze grote voorsprong staat ook een periode waarin de iPad vrijwel de enige tablet is geweest die beschikbaar was in de Nederlandse markt. De concurrentie van Apple lijkt vooral in het MKB het wat beter te doen dan bij (middel)grote bedrijven.