Nederlandse werknemers bezorgd over risico’s social media

Nederlandse werknemers bezorgd over risico’s social media

Nederlandse werknemers bezorgd over risico’s social media

Nederlandse werknemers bezorgd over risico’s social media

16-08-2011

Nederlandse werknemers bezorgd over risico’s social media


Uit recent onderzoek van carrièresite Monsterboard.nl blijkt dat de helft van de Nederlanders (50%) hun online sociale netwerken veelvuldig inzetten voor carrièredoeleinden. Zowel zakelijke als privénetwerken worden ingezet. Ruim de helft van de Nederlanders (54%) is dan ook bezorgd over het mixen van werk en privé op sociale netwerken. In de rest van Europa is dat percentage met 67% nog een stuk hoger. Opvallend is dat ons land koploper is in gebruik van social media (Comscore, april 2011), maar in vergelijking met omringende landen minder bezorgd is over risico’s.

Het onderzoek, uitgevoerd door onderzoeksbureau KRC Research in Nederland, Groot-Brittannië, Duitsland en Frankrijk, toont aan dat een grote groep medewerkers zich zorgen maakt over de mix tussen werk en privé op social media. Franse medewerkers maken zich het meeste zorgen (79%), gevolgd door Duitsland (74%), Groot-Brittannië (56%) en Nederland (54%). Het mixen van gesprekken en content (zoals foto’s) van vrienden met professionele contacten verontrust werknemers het meest. Het meest voorkomende probleem zijn collega’s die vrienden willen worden op privé sociale netwerken (18%).

Social media voor carrièredoeleinden
Uit het onderzoek blijkt verder dat Nederlanders hun privé sociale netwerk veelvuldig inzetten om hun carrièrekansen te vergroten. Precies de helft van de ondervraagden (50%) geeft aan via social media vacatures door te sturen aan vrienden. 44% zoekt zo een ingang bij interessante bedrijven. Tevens vindt 44% het prima dat via social media met hen contact wordt gezocht. 37% informeert vrienden via social media over de eigen carrière-ervaring, prestaties of interesses.

Zakelijk netwerken op Facebook
Het scheiden van privé- en zakelijke onlinenetwerken wordt van steeds groter belang. Daarom heeft Monsterboard BeKnown gelanceerd. Met BeKnown kunnen gebruikers op Facebook een professioneel netwerk opbouwen, waarbij ze vrienden gescheiden houden van zakelijke contacten.

“Wij zien dat social media steeds vaker worden ingezet bij de zoektocht naar de ideale baan. Ook op het werk neemt het gebruik van social media toe. Met alle gevolgen van dien”, aldus Warren Hammond, managing director van Monsterboard.nl. “Opvallend is dat juist Nederlanders zich het minst druk maken om de verstrengeling tussen werk en privé. Ons land loopt voorop op het gebied van social media en de kans is groot dat werknemers steeds vaker problemen krijgen omdat ze werk en privé niet goed kunnen scheiden. Hoewel je gebruik moet maken van je privécontacten is het verstandig die twee werelden online gescheiden te houden. Met BeKnown zetten we banen en werkzoekenden op jouw voorwaarden op Facebook, waarmee het makkelijker wordt dan ooit om je privéleven voor jezelf te houden. Je kunt miljoenen mensen vinden op Facebook, met wie je op een nieuwe manier contact kunt leggen om je te helpen bij je volgende carrièrestap.”

 

Terug naar nieuws overzicht