Perceptie van werkgever komt niet overeen met hoe werknemers echt werken

Perceptie van werkgever komt niet overeen met hoe werknemers echt werken

Perceptie van werkgever komt niet overeen met hoe werknemers echt werken

Perceptie van werkgever komt niet overeen met hoe werknemers echt werken

26-07-2011

Perceptie van werkgever komt niet overeen met hoe werknemers echt werken


Uit onderzoek van Unisys onder zowel werknemers als leidinggevenden, blijkt dat Nederlandse werknemers het afgelopen jaar steeds meer gebruik maken van hun eigen mobiele apparatuur en van sociale media op de werkvloer. Uit de onderzoeksresultaten komt tevens naar voren dat er een opmerkelijk gat zit tussen wat werkgevers denken dat hun werknemers doen met de eigen apparatuur en wat zij er daadwerkelijk mee doen. Dit roept de vraag op hoe goed Nederlandse bedrijven voorbereid zijn als het gaat om het ondersteunen, beveiligen en uiteindelijk profiteren van deze, vanuit de consument gedreven, mobiele en sociale revolutie.

Kees Zijlstra, Manager Marketing Unisys Nederland: “Een positief onderzoeksresultaat is dat IT-managers inzien hoe belangrijk deze ontwikkeling is voor hun bedrijf. Minder positief is dat zij het gebruik consumenten technologie nog onvoldoende faciliteren om daarmee de productiviteit van hun werknemers te verhogen en service naar de klanten toe te verbeteren. Hoe langer het duurt voordat de IT-managers ingrijpen, hoe kleiner de kans om het zogeheten ‘Consumerisation of IT’ om te zetten in een concurrerend voordeel.”

Resultaten onderzoek informatiewerkers
Uit het onderzoek onder werknemers over de hele wereld die consumententechnologie gebruiken in hun dagelijkse werkroutine (iWorkers), blijkt dat zij in toenemende mate hun persoonlijke apparatuur meenemen naar kantoor. Maar liefst 40 procent van de apparaten die werknemers gebruiken om op bedrijfsapplicaties te komen zijn persoonlijk bezit. Een stijging van 10 procent vergeleken met vorig jaar.

Het gebruik van sociale media applicaties en het schrijven van blogs voor bedrijfsdoeleinden neemt toe in Nederland. Zo is het gebruik van Facebook en MySpace met de helft gestegen (14 procent in 2011 ten opzichte van 9 procent in 2010). Het aantal iWorkers dat tijdens het werk gebruik maakt van blogs, wiki’s, fora en prikborden zoals bijvoorbeeld op Facebook is gestegen van 25 procent in 2010 naar 30 procent in 2011. Het gebruik van Twitter en andere microblogging platformen kent een enorme stijging van 225 procent (9 procent in 2011 ten opzichte van 4 procent vorig jaar). Ook bedrijfsmatig gebruik van LinkedIn, Plaxo en vergelijkbare applicaties is flink gestegen naar 54 procent (ten opzichte van 36 procent vorig jaar).

Mobiele apparatuur is in toenemende mate van invloed op werkgedrag op de werkvloer. Zo geeft 54 procent van de respondenten aan alleen nog met de laptop te werken. Vaste desktop pc’s zijn ter vergelijking minder populair: 30 procent geeft aan deze het meest te gebruiken. 9 procent van de iWorkers verwachten tevens dat zij in 2012 het meest zullen werken op tablets als bijvoorbeeld een iPad, terwijl de verwachting voor 2011 slechts 1 procent was.

Resultaten onderzoek IT-managers
Hoewel IT-afdelingen consumerisation of IT op waarde schatten, worstelen ze om bij te blijven met de penetratie van consumententechnologie op de werkvloer. Van de onderzochte managers, is 78 procent het ermee eens dat het gebruik van eigen apparatuur door de werknemers een positief effect heeft op de bedrijfsmoraal. Tevens denkt 41 procent dat het bijdraagt aan de tevredenheid en productiviteit van personeel als de werkgever een bijdrage levert aan de aankoop van eigen werkapparatuur van werknemers.
 
Toch onderschat ruim de helft de mate waarin eigen apparatuur en sociale media gebruikt worden binnen de organisatie. Zo geeft 73 procent van de iWorkers aan dat zij smartphones gebruiken voor zakelijke doeleinden en gelooft slechts 31 procent van hun leidinggevenden dat dit ook zo is. Ook gelooft slechts 7 procent van de leidinggevenden dat 12 procent van het personeel hun persoonlijke tablets voor werk gebruikt.

IT-afdelingen in Nederland lijken zich niet bewust van de mate (44 procent) waarin sociale media als LinkedIn, Twitter en Facebook gebruikt worden voor bedrijfsdoeleinden. Slechts 34 procent van de werkgevers gelooft dit. Op de vraag hoe ze zichzelf beoordelen op een schaal van 1-5 als het gaat om het toejuichen van consumentenapparatuur op de werkvloer, geven IT-managers zichzelf gemiddeld een 2,9. In 2010 gaven ze zichzelf een lager cijfer.
 
Op de vraag wat de grootste tegens zijn om werknemers hun eigen apparatuur op het werk te laten gebruiken, geeft 78 procent van de Nederlandse IT-managers ‘security’ als antwoord, 40 procent geeft ‘virussen van sociale netwerken zoals Facebook’ als reden.
 
Nederland doet het wel goed in het organiseren van het gebruik van sociale media: 56 procent van de ondervraagden heeft een social media handleiding op het werk. In Europa is dit 45 procent. Het gebruik van single sign-on is in Nederland toegenomen van 49 procent in 2010 tot 57 procent in 2011. Daartegenover staat dat het gebruik van complexe wachtwoorden juist is afgenomen van 46 procent in 2010 tot 39 procent in 2011.
 
“Er schuilt gevaar in deze Consumerisation of IT omdat medewerkers hun eigen mobiele apparatuur gebruiken zonder al teveel kennis van de bedrijfsprocedures rondom veiligheid”, zegt Nick McQuire, EMEA Research Director Mobile Enterprise Strategies bij IDC. “Er is geen ruimte voor struisvogelpolitiek. IT-managers moeten zich ervan bewust zijn dat consumerisation of IT geen trend is maar een feit. Het is niet alleen een extra last voor de organisatie om te beveiligen, maar het is een nieuwe bron van kansen, voor de IT-afdeling, maar ook voor de hele organisatie.”

Het Consumerisation of IT onderzoek is uitgevoerd door IDC in opdracht van Unisys.
 

Terug naar nieuws overzicht