Redactie - 20 juli 2011

Europese vakantiegangers laten het Internet niet thuis


95 procent van de vakantiegangers vertrekt met tenminste één apparaat dat Internetconnectie kan maken op zak. De helft van de ondervraagden wil iedere dag toegang tot het Internet, ongeacht waar ze zijn.
 
Meer dan de helft van alle Europeanen gaat tenminste één keer per jaar op vakantie. Dat betekent dat rond de 250 miljoen mensen goed plannen wat er in hun koffer moet. Het blijkt dat 95 procent van de Europese vakantiegangers naast zonnebrand en badkleding in ieder geval één apparaat met Internet mee op vakantie neemt. Onderzoek van Brocade wijst uit dat deze vakantiegangers niet bereid zijn om tijdens hun vakantie afstand te doen van hun email (werk of privé), online entertainment of social media toegang.

De helft van de ondervraagden zegt iedere dag op Internet te willen en ruim 40 procent boekt een vakantie waar een Internetverbinding mogelijk is. Dit legt een enorme druk op service providers en vrijetijdsbestemmingen om altijd accurate en actuele informatie te leveren in zelfs de meest afgelegen locaties. Een kwart van de zonzoekers laat weten dat ze vanaf het strand ook Internet willen raadplegen en zelfs vier procent geeft aan dat ze tijd hebben gevonden om in de jungle in te loggen.

“De resultaten van het onderzoek wijzen uit dat we met z’n allen in 2011 volledig met elkaar verbonden zijn en we gaan er van uit dat we in kunnen loggen vanaf elke plek, ongeacht waar we zijn of wat we doen,” zegt John McHugh, vice president en marketing officer bij Brocade. “Bijna de helft van de respondenten geeft aan dat ze ook op vakantie uitgaan van Internetconnectie voor audio- of videostreaming. Bedrijven moeten zich dus goed realiseren wat de huidige reiziger wil. Hotel of strandtent, het niet leveren van online diensten kan dus schadelijk zijn voor de reputatie en kan het aantal boekingen voor een accommodatie verminderen.”

De Internetpenetratie in Europa stijgt ver boven het gemiddelde uit – 67 procent tegen 27 procent – en het aantal gebruikers is sinds 2000 gegroeid met bijna 260 procent. Internetgebruikers willen altijd en overal toegang, dat blijkt wel uit de stijging in het gebruik van mobiele apparaten. IDC stelt bijvoorbeeld dat de verkoop van smartphones een jaar-op-jaar verdubbeling heeft laten zien enkel al in de eerste drie maanden van 2011 waarin bijna 100 miljoen apparaten zijn verkocht. Tel hierbij op dat video en tv streaming snel de belangrijkste vorm van Internetverkeer wordt en je ziet heel duidelijk hoe de moderne consument zijn gedrag verandert. Zelfs als het gaat om plannen van vakantie rondom Internetgebruik.

Volgens het onderzoek neemt de vakantieganger in ieder geval één mobiel apparaat mee, zoals laptop, tablet of smartphone. De meeste mensen gebruiken het apparaat om contact te houden met achterblijvers, en 40 procent geeft eerlijk toe dat ze niet zonder hun sociale media contacten kunnen.

Verrassend genoeg gebruikt bijna een derde van de respondenten zijn mobiele apparaat ook voor werk. Het checken van email, downloaden van documenten of alleen beschikbaar zijn voor klanten of collega’s hoort daar allemaal bij. 60 procent van deze groep geeft aan dat hun werk gerelateerde Internetgebruik hun medevakantiegangers stoort.

Andere uitkomsten:

  • 64 procent van de respondenten zijn tussen de 25 en 44 jaar. Dit geeft aan dat de behoefte om altijd online te zijn het grootst is onder de werkende doelgroep
  • 84 procent van de respondenten vertrouwt op hun smartphone tijdens de vakantie, wat aangeeft dat mensen de voorkeur geven aan kleine mobiele apparaten boven grotere apparaten zoals laptops
  • Meer dan de helft van de respondenten gebruikt hun apparatuur net zoals thuis, waarbij meer dan drie kwart regelmatig privé mail download en 48 procent het apparaat ook gebruikt voor het werk
  • Slechts zeven procent geeft aan het Internet nooit te gebruiken op vakantie

McHugh voegt toe: “Of het nou een tablet op het strand is of een smartphone op de boot, ons onderzoek wijst uit dat de contenthonger in Europa groot is. Hoe we deze honger kunnen stillen is een uitdaging, maar de mogelijkheid om 24-uurs Internet te bieden komt neer op het aanleggen van een goed presterend en ultra betrouwbaar netwerk dat de eigenschappen heeft van netwerken die in datacenters aangelegd zijn.