Redactie - 01 juli 2011

Financiële innovaties worden nauwelijks door bedrijven herkend en omarmd


Uit de Betaalmonitor, een initiatief van Factuurwijzer, blijkt dat middelgrote en grote bedrijven nauwelijks bekend zijn met recente financiële innovaties in de betaalmarkt, laat staan deze omarmen. Of het nu gaat om contactloos betalen, mobiel betalen, SEPA, e-mandaten of de inzet van sociale media bij betalen, veel meer dan helft van de middelgrote en grote bedrijven in Nederland is er niet bekend mee. En als bedrijven er toch mee bekend zijn, dan staat het onderwerp pas voor 2014 of 2016 op de agenda.

Elektronische factureren is de eerste uitzondering op deze regel. Iets meer dan 60% van de ondervraagde organisaties geeft aan dat ze nu of in 2012 met elektronische facturen aan de slag zullen gaan. Dat komt onder andere doordat de overheid in 2014 als ‘Launching customer’ 80% van haar inkoopfacturen digitaal wil ontvangen. Maar ook de behoefte aan kostenbesparing en toenemende bekendheid met het onderwerp speelt een grote rol.

De tweede uitzondering op de regel komt voor rekening van SEPA Direct Debit (de Europese variant van de incasso). Van de drie SEPA producten (Card, Credit Transfer en Direct Debit) is de actiebereidheid voor een overstap naar SEPA Direct Debit verreweg het grootst. Maar, vergeleken met e-factureren ervaren grote en middelgrote organisaties SEPA als een ver-van-hun-bed-show: ook al moeten ze overstappen, ze stellen de implementatie tot het laatst geschikte moment uit.

Alle resultaten zijn terug te vinden op www.betaalmonitor.nl