Redactie - 22 juni 2011

'Mannelijke professionals kunnen beter online netwerken dan vrouwelijke professionals'


Een onderzoek van LinkedIn, met meer dan 100 miljoen leden wereldwijd, laat zien dat mannen wereldwijd beter online kunnen netwerken dan vrouwen.

LinkedIn gemeten hoe goed mannen en vrouwen zijn in netwerken. Er is gelet op de verhouding van twee dingen, namelijk: de verhouding van de contacten van mannelijke professionals tegenover die van vrouwelijke professionals, en de verhouding van mannelijke leden op LinkedIn tegenover vrouwelijke leden.

LinkedIn heeft ook gekeken binnen welke bedrijven mannen of juist vrouwen goed netwerken. Voor Nederland is gebleken dat de mannen die werken bij Getronics actievere netwerkers zijn dan de vrouwen die hier werken. Bij werving- en selectiebureau Yacht is dit omgekeerd; de vrouwen zijn hier betere netwerkers dan de mannen.

"Het hebben van de juiste connecties kan een verschil maken als het gaat om het sluiten van een deal of het werven van nieuwe klanten," aldus Nicole Williams, LinkedIn’s Connection Director en auteur van het populaire boek ‘Girl on Top'. "Vrouwen zijn soms te verlegen om te netwerken, omdat ze het associëren met slijmen of uitdelen van visitekaartjes, terwijl netwerken eigenlijk draait om het opbouwen van relaties voordat je die daadwerkelijk nodig hebt. Netwerken kan intimiderend zijn, daarom zouden vrouwen een site als LinkedIn juist moeten beschouwen als een plek waar ze hun netwerkvaardigheden kunnen ontwikkelen."

Als de onderzoeksdata wordt ingedeeld op basis van sectoren, blijkt dat bijvoorbeeld de cosmeticabranche wereldwijd wordt beschouwd als een vrouwelijke sector, maar volgens LinkedIn-data is dat juist een sector die gedomineerd wordt door mannen. Dit betekent dat ondanks het feit dat er meer vrouwelijke professionals in de cosmeticabranche werken, de mannen in deze sector grotere netwerken hebben. In de landbouw zijn de vrouwelijke professionals juist slimmere netwerkers dan mannen. Volgens LinkedIn komt dit doordat mannen respectievelijk vrouwen in deze sectoren in de minderheid zijn, waardoor ze harder moeten werken om door te dringen.

Top 3 sectoren in Nederland waar vrouwelijke professionals uitblinken in online netwerken:

  • Administratieve sector
  • Juridische sector
  • Overheid

Top 3 sectoren in Nederland waar mannelijke professionals uitblinken in online netwerken:


  • Televisie
  • Marketing en reclame
  • Luxe goederen en sieraden

In de volgende sectoren zijn Nederlandse mannen en vrouwen evengoed in professioneel netwerken:


  • Musea en culturele instellingen
  • Beroepsopleidingen en -trainingen
  • Onderzoekssector
  • Personeel en HR
  • Journalistiek
  • Uitvoerende kunsten