Redactie - 17 juni 2011

Stijging in cross-channel verkoop biedt retailers voordelen


Steeds meer retailers ontdekken de voordelen van het samenvoegen van hun fysieke winkels en e-commerce organisaties om een gecombineerde aanpak van fulfilment, voorraadbeheer en ordermanagement te bereiken. Dit blijkt uit onderzoek van Forrester Research. Hierin wordt gesteld dat de cross-channel verkoop de komende jaren 17% zal groeien, waardoor hete-commerce zal overtreffen. Naar verwachting zal de cross-channel verkoop stijgen tot 38% van de totale detailhandel, wat neerkomt op ruim 700.000 miljoen euro.

Een belangrijke manier om concurrentievoordeel te behalen en klanten te binden, is het aanbieden van afwisselende producten. Echter, eengroot obstakel voor het succesvol implementeren van cross-channel klantenservices is een gebrek aan in-store supply chain management. Veel retailers beschikken niet over de technologie om de winkel te veranderen in een volledig functioneel supply chain knooppunt voor ontvangst en verzending van goederen. Manhattan Associates geeft vijf technologische tools die hierbij kunnen helpen.

1. Voorraadbeheer – Vooraadbeheer is de spil van iedere cross-channel retailonderneming en een goed beheer van de goederenstroom naar de winkels is de eerste stap in het nauwkeuriger bepalen van de voorraad. Retailers dienen op zoek te gaan naar oplossingen om goederen elektronisch te ontvangen om zo kwaliteitscontroles uit te voeren en te verifiëren.

2. Order fulfilment – Voor een succesvolle cross-channel benadering moeten retailers het beste halen uit de winkelvoorraad om klantorders kosteneffectief uit te voeren. Flexibiliteit in de onderhandeling en het accepteren van uitgevoerde orders van andere winkellocaties is hierbij van essentieel belang. Dit stelt winkelassistenten is staat goederen snel te verzamelen, verpakken en verzenden. Voor verzending kunnen retailers profiteren van gemeenschappelijke pakketdiensten. Zo kunnen zij op zoek naar de beste prijzen, verzendlabels genereren, verzendingen volgen en eventueel elektronische leveringen vastleggen.

3. In-store task management – Naast inbound en outbound productmanagement dienen retailers te kijken naar in-store technologieën die winkelassistenten helpen met het eenvoudig en efficiënt uitvoeren van zowelperiodieke tellingen als het snel opzoeken van voorraad van specifieke goederen op andere locaties.

4. Supply chain-zichtbaarheid – Winkelmanagers doen er goed aan de voorraad in de gehele winkelketen te bekijken om op ieder punt in desupply-chain direct informatie te verkrijgen over inbound en outbound verzendingen en de real-time orderstatus van aanwezige en verzonden goederen. Het is hierbij van belang dat de informatie leesbaar beschikbaar is in eenvoudige, flexibele en op maat gemaakte formats.

5. Business analytics – Wanneer een winkel opereert als een volledig functioneel distributiepunt is het van belang prestatiemetingen van iedere winkel te verzamelen. Met de toegenomen netwerkconnectiviteit en verbeterde webdesigntechnologieën zijn oplossingen beschikbaar die metrische gegevens over alle distributiekanalen verzamelen en versterken. Hierdoor kunnen retailers kosteneffectief schaalbare en gebruiksvriendelijke supply chain-middelen implementeren bij duizenden retailoutlets, die gebruikt kunnen worden door iedere winkelassistent, overal ter wereld.

“Als gedistribueerde opslagsystemen worden vervangen door web-gebaseerde applicaties verkrijgen winkels real-time voorraadzichtbaarheid”, zegt Pieter Van den Broecke, Managing Director Centraal-Europa bij Manhattan Associates. “Dit helpt winkelassistenten om een efficiëntere dienstverlening aan klanten te bieden en operationele taken op de werkvloer beter in te vullen, waardoor de klantenservice aanzienlijk verbetert. Het gevolg is meer klantenbinding en een voordeel ten opzichte van de concurrent.”