Redactie - 14 juni 2011

Kosten datacenter-downtime kunnen oplopen tot 3.900 euro per minuut

Aan datacenterstoringen hangt een fors prijskaartje: het kost bedrijven gemiddeld meer dan 3.500 euro per minuut. Dit blijkt uit een nieuw onderzoek van het Ponemon Instituut onder datacenters in de Verenigde Staten in opdracht van Emerson Network Power.

Het rapport over de kosten van datacenterstoringen is gebaseerd op een nieuw onderzoek van het instituut: ‘Calculating the Cost of Data Center Outages’. Dit onderzoek analyseert de kosten van 41 datacenters met een minimum oppervlakte van 232 vierkante meter binnen verschillende sectoren. Op basis van deze analyse bepalen de onderzoekers de invloed van datacenterstoringen op de netto-omzet. Het rapport biedt een uitgebreide analyse van de directe, indirecte en alternatieve kosten als gevolg van continuïteitsproblemen bij datacenters. Hierin zijn schade aan bedrijfskritische data, de impact van storingen op de bedrijfsproductiviteit, juridische gevolgen en een vertrouwensbreuk met belangrijke stakeholders meegenomen. Emerson onderzoekt ook hoe storingen in stroomvoorziening, koeling, monitoring en service bijdragen aan de risico’s van een datacenter.  

Belangrijkste conclusies van het rapport zijn:

  • De gemiddelde kosten van datacenter-downtime voor de verschillende sectoren is ongeveer 3.900 euro per minuut;
  • de gemiddelde duur van een incident is negentig minuten. Dit resulteert in een gemiddelde kostenpost per incident van ongeveer 350.300 euro;
  • een complete datacenteruitval, met een gemiddelde hersteltijd van 134 minuten, kost  ongeveer 470.000 euro;
  • een gedeeltelijke datacenteruitval, met een gemiddelde duur van 59 minuten, kost ongeveer 179.000 euro.

Vooral voor bedrijven die voor hun omzet afhankelijk zijn van de IT- en netwerkdiensten van datacenters – zoals telecomproviders en webwinkels –, kunnen storingen kostbaar zijn. De hoogste kosten die zijn gemeten bij een incident bedroegen 693.000 euro (meer dan 7.600 euro per minuut).

“Bedrijven vertrouwen steeds meer op IT-systemen voor de ondersteuning van hun bedrijfskritische applicaties. Hierdoor kan een storingsincident een aanzienlijke impact hebben op de winstgevendheid van een organisatie en in extreme gevallen zelfs op hun voortbestaan”, zegt Larry Ponemon van het Ponemon Instituut. “Een ontoereikende datacenterinfrastructuur draagt bij aan terugkerende storingsincidenten met als resultaat aanzienlijke financiële verliezen, blijvende reputatieschade en verminderd vertrouwen van klanten.”

Een onderzoek van het Ponemon Instituut in 2010 in opdracht van Emerson Network Power onder meer dan 450 datacentermedewerkers in de Verenigde Staten richtte zich op de oorzaken en frequentie van datacenter-downtime. Voor wat betreft de frequentie van de storingen, gaven de respondenten aan 2,5 complete datacenteruitvallen te hebben meegemaakt in de twee voorafgaande jaren. Gedeeltelijke datacenterstoringen of continuïteitsproblemen bij een beperkt aantal serverracks kwamen in die twee jaar 6,8 keer voor. Het geschatte aantal storingen van apparaten of storingen van individuele servers was het hoogst: 11,3.

Als meest gemelde redenen voor datacenter-downtime noemden de respondenten in het onderzoek van 2010: UPS-accustoringen (Uninterruptible Power Supply – 65 procent), UPS-capaciteitsoverschrijding (53 procent), ongeplande Emergency Power Off (EPO)/menselijke fouten (51 procent) en UPS-apparatuurstoringen (49 procent).

“Onze klanten opereren in de frontlinie van datacenterbeheer, dus begrijpen ze het belang van datacenterontwerp en -beheer voor de continuïteit”, zegt Peter Panfil, vicepresident en algemeen directeur van de AC Power-divisie van Emerson Network Power in Noord-Amerika. “Dit rapport biedt samen met het vorige Ponemon-onderzoek organisaties de data waarmee ze beslissingen beter kunnen onderbouwen. Ze kunnen nu de kosten van het oplossen van kwetsbaarheden afzetten tegen wat het kost als ze niets ondernemen.”