Redactie - 21 april 2011

EIM: Ondernemers succesvol in gebruik sociale media


Een derde van de ondernemers die gebruik maakt van Sociale Media gebruiken dit met een omzetdoelstelling in hun achterhoofd. 60% van deze ondernemers realiseert deze doelstelling daadwerkelijk en zag hun omzet met gemiddeld 12% toenemen. Op het gebied van relatiebeheer en personeelswerving scoren de ondernemers met gebruik van sociale media nog beter. Daar haalt ruim 90% van de ondernemers hun eigen doelstelling. De juiste mix van middelen is het meest doeltreffend. Dit blijkt uit het EIM onderzoek 'Mix & match'; het gebruik van digitale media in het MKB dat vandaag gepresenteerd wordt.

Ondernemers moeten goed voor ogen houden welke doelstellingen zij met digitale media willen realiseren en welke middelen zij hiervoor inzetten; de juiste mix gebruiken van digitale media afgestemd (match) op de doelstellingen die je wilt bereiken. Ondernemers kunnen putten uit een scala van digitale mogelijkheden zoals website, e-mail apps, SMS, Twitter of sociale media.

Winst lijkt er nog te behalen bij het stimuleren van meer ondernemers om gebruik te maken van Sociale Media en daar ook actiever op te zijn. 30% van de ondernemers maakt gebruik van sociale media. Ondernemers zijn daarnaast vaker passief op sociale media dan actief, dat wil zeggen actief nieuwe contacten leggen of bijvoorbeeld actief te zijn op een forum om daarmee interesse en bewustwording te creëren voor het product of dienst.

Voor wat betreft het inzetten van een website geeft 15 % van de ondernemers aan dat de website dat het gebruik ervan nog niets heeft opgeleverd. De website voldoet kennelijk nog niet aan hun verwachtingen die zij vooraf hadden. 5% van de ondernemers weet niet wat de website heeft opgeleverd of geeft aan dat dit niet te meten is. De meeste bedrijven geven aan de website meer klanten (58%) en een beter imago (46%) heeft opgeleverd.

Het is voor ondernemers dus van belang om vooraf goed na te denken over welke doelstellingen je wil bereiken en welke digitale media je daarvoor wilt inzetten. Dit is natuurlijk ook sectorafhankelijk. Zo is het gebruik van sociale media veel groter in de zakelijke dienstverlening (49%) dan in de bouw (13%). In de consumentgerichte sectoren (logies, consumentenartikelen) is het websitebezit (meer dan 80%) ook veel hoger dan in de bouw (onder de 50%). Belangrijkste vraag voor de ondernemer is dan ook: waar zit mijn klant: hoe kan ik hem het beste bereiken (digitaal of niet) en welke (digitale) media kan ik het beste inzetten om de klant te bedienen.