Nieuwe werken niet populair onder jong talent

Nieuwe werken niet populair onder jong talent

Nieuwe werken niet populair onder jong talent

Nieuwe werken niet populair onder jong talent

25-03-2011

Nieuwe werken niet populair onder jong talent


Uit grootschalig onderzoek onder 1800 HBO- en WO- studenten en starters, uitgevoerd door Studentalent is gebleken dat deze nieuwe lichting traditioneel ingesteld is op werkgebied. Daar waar bedrijven sturen op Het Nieuwe Werken, blijken studenten en starters een traditionele werkomgeving te verkiezen. Zij hechten weinig waarde aan thuiswerken, een flexibele werkplek of flexibele kantoortijden. Jong hoogopgeleid talent vindt vooral sfeer, leuke collega's, opleiding en ontwikkeling belangrijke voorwaarden bij de keuze van een baan.

Enkele opmerkelijke conclusies hebben wij hieronder samengevat.

The 'war on talent' en Het Nieuwe Werken

Met de voorspelde krapte op de arbeidsmarkt, is een ‘war on talent’ onvermijdelijk. Een aantrekkelijk werkgeversimago speelt daarom een steeds belangrijkere rol en Het Nieuwe Werken lijkt daar, in tegenstelling tot wat veel bedrijven beweren, niet een directe rol in te spelen. Werkgevers zullen jong talent niet binnenhalen door de bricks en bytes van Het Nieuwe Werken in te zetten. Zij geeft namelijk weinig om thuiswerken, een flexibele werkplek of flexibele kantoortijden. Wat zij wel belangrijk vindt, is sfeer binnen het bedrijf, collega’s om direct contact mee te hebben en van te leren, oftewel echte en persoonlijke aandacht.

Recruitmentsites en solliciteren

Wanneer studenten en starters de arbeidsmarkt op gaan, doen zij dit veelal online. In de werving is een recruitmentsite een belangrijk middel om met de doelgroep te communiceren. Opvallend hierbij is dat studenten en starters nauwelijks waarde hechten aan foto’s en filmpjes (8%) op de site van de potentiële werkgever. Deze vertegenwoordigen volgens hen niet het echte verhaal van het bedrijf. Wel belangrijk vinden ze de missie en visie van een organisatie en de openstaande vacatures. Daarnaast is de grootste afknapper op de site van een mogelijke werkgever het ontbreken van contactgegevens (37%). In het reageren op openstaande vacatures zijn studenten en starters ook weer traditioneel, het overgrote deel (78%) verkiest voor een mail met cv boven het invullen van een webformulier. Bij de oriëntatie op mogelijke werkgevers wordt massaal gebruik gemaakt van Google (92%). Het zorgvuldig opgebouwde merk/bedrijf wordt dus gecheckt en fijntjes afgewogen op de zoekmachine.

Social media

Ook bij het actief inzetten van social media moeten bedrijven sterk rekening houden met de kritische blik van studenten en starters. Zij  worden immers lid van een bedrijfsnetwerk, omdat zij dat bedrijf “gewoon leuk” vinden (57%). Social media worden door de doelgroep met name gebruikt voor het onderhouden van contact met vrienden, (laten) zien wat er zich afspeelt en uploaden van foto’s en filmpjes, waarbij Facebook met 80% verreweg het meest populair is onder studenten en starters. Openstaande vacatures zijn slechts voor een kwart een reden om een bedrijf te volgen.

Arbeidsmarkt
Het MKB blijft het meest populair onder studenten en starters. Zij staan niet te trappelen om direct een eigen bedrijf (6%) te beginnen, want ze willen graag ervaring opdoen. Dat doen zij het liefst bij een internationaal of commercieel bedrijf. Zij willen eerst nog leren en ontdekken hoe het werkende leven is, waarbij learning on the job belangrijker wordt gevonden dan een traineeship.

>> bekijk hier het dossier

 

Terug naar nieuws overzicht