Artikel: Welke impact heeft iOS7 op marketing van apps?

Artikel: Welke impact heeft iOS7 op marketing van apps?

Artikel: Welke impact heeft iOS7 op marketing van apps?

Artikel: Welke impact heeft iOS7 op marketing van apps?

16-09-2013

Artikel: Welke impact heeft iOS7 op marketing van apps?


Onlangs kondigde Apple zoals ieder jaar een nieuwe iOS versie aan. Deze nieuwste versie iOS7 is vanaf dit najaar beschikbaar. Maar ondanks dat het een gewone update lijkt, hebben de mannen en vrouwen uit Cupertino een aantal wezenlijke aanpassingen gedaan die ieder marketeer (en ontwikkelaar) die zich serieus met mobile bezighoudt zich moet realiseren.

Dichtbij 
Met de toevoeging van de ontdekkingsservice ‘Apps near me' kunnen marketeers gebruikmaken van de locatie van de gebruiker. De feature laat de gebruiker eenvoudig locatieafhankelijke relevante apps zien. Bijvoorbeeld als je op een popconcert bent, dan kun je zien welke apps in die omgeving populair zijn of welke passen bij het type activiteit, de soort muziek, de artiest of de fysieke locatie (bijvoorbeeld een Musical in het nieuwe De Lamar). Met het toevoegen van deze zoekfunctie binnen de vele honderdduizenden apps in de Appstore, is zichtbaarheid en vindbaarheid weer een stapje dichterbij. Nu is het vinden van een app zelfs als je de omschrijving redelijk invult nog best een uitdaging. Uiteraard zijn er steeds meer technieken voor het targetten van de gebruiker op bijvoorbeeld leeftijd, toestel of gebruiksgedrag. De nieuwe feature van Apple helpt de marketeer in ieder geval een handje. Maar een voor de marketeer minder fijne ontwikkeling zijn de toenemende privacymaatregelen.

Privacy
Apple blokkeert in de nieuwe iOS versie het MAC adres van de gebruiker. Dit MAC adres is de vingerafdruk van het gebruikte toestel en de daarmee was de gebruiker heel specifiek te achterhalen. Dat gaat nu dus dicht. Ondanks dat er niet enorm veel gebruik meer van het MAC adres wordt gemaakt geeft het in ieder geval een indicatie van de richting waar Apple heengaat op gebied van verder afschermen van de gebruiker. Dit is overigens een soort wassen neus, want Apple besteedt wel meer aandacht aan haar eigen adverteerders identificatie. De IDFA wordt steeds meer gebruikt als standaard identificatiemechanisme en dat is begrijpelijk als je het bekijkt vanuit de war for privacy die Apple lijkt te voeren, maar voor meer opensource denkers niet een mooie ontwikkeling. Het beschermt de gebruiker, het zal Apple wel informatie geven (net als bij Google), maar de adverteerder en marketeer kan er minder direct de gebruiker pinpointen.

Enterprise issues  
Met de komst van de hierboven beschreven trackingsbeperkingen van het device, wordt het voor grote organisaties lastiger om het alom bekende Mobile Device Management (MDM) en Mobile Application Management (MAM) overeind te houden met Apple toestellen. Waar men gewend was aan het gemakkelijk kunnen ‘ingrijpen' door een device te blokkeren is met de komst van iOS7 verleden tijd. Het alternatief zou dan HTML5 moeten zijn, maar ook daar wordt steeds meer beperkt door de toestelmakers. Dus de eerst gelauwerde ‘holy grail of all apps' lijkt aan een langzame, maar zekere aftocht te zijn waar het gaat om toepassing van apps die draaien op de 2 grootste operating systems iOS en Android.  Je zou het protectionisme kunnen noemen, maar geef ze eens ongelijk. Baas in eigen toestel lijkt het devies nu te zijn. Met de komst van de moloch MS/Nokia is er weer een grote speler die bijdraagt aan de verdere uitholling van HTML5 apps.

>>Lees verder

 

Terug naar nieuws overzicht