Redactie - 15 juli 2014

Het traditionele kantoor verdwijnt


Onze manier van werken staat op het punt om onherroepelijk te veranderen. Technologie is onze traditionele werkpatronen dermate aan het verstoren dat de term ‘kantoor’ binnen korte tijd verouderd zal zijn. Daar voor in de plaats komt een nieuw model: een flexibele, samenwerkende omgeving waar mobile devices het middelpunt vormen.

Een groot deel van deze verandering is te danken aan een nieuwe generatie werknemers: #GenMobile. Zij zien zichzelf als innovators en verwachten hetzelfde van hun werkgevers. Geen negen tot vijf mentaliteit, maar werken waar en wanneer ze willen. Zolang ze maar met de cloud verbonden zijn.

Maar als #GenMobile geen kantoor nodig heeft, wat heeft deze groep dan wel nodig? Samen met The Future Laboratory hebben we wat trends uitgelicht die de werkomgeving van de toekomst zullen beïnvloeden.

1. Samensmelting van werk en privé
2. Samenwerken in een open kantoorruimte
3. The Age of Everywhere
4. Gebruik van persoonlijke data

Aruba Networks investeert in het leveren van de technologie die deze transities in de manier van werken realiseren. Uit ons onderzoek blijkt dat maar 14% van bedrijven wereldwijd deze nieuwe vorm van werken adopteren. Maar als deze transitie steeds sneller gaat, moet de ICT de ‘All Wireless Workplace’ kunnen leveren om aan de vraag van het ‘nieuwe kantoor’ te voldoen.

TRENDS

De samensmelting van werk en privé
Door de grote aanwezigheid van mobile devices, snelle Wi-Fi en cloud computing, zorgt de samensmelting van werk en privé als hulpmiddel voor nieuwe ideeën over hoe we onze werkdag structureren. Steeds meer bedrijven omarmen een lichte vorm van social engineering door het maken van ruimtes waar mensen elkaar ‘toevallig’ tegen kunnen komen, want ze zitten niet meer vastgeketend aan een vaste werkplek.

Bedrijven zijn ook aan het ontdekken dat hoe meer ze werk als een recreatieve activiteit kunnen laten lijken, des de productiever hun werknemers worden. Adobe is zo’n voorbeeld. Zij hebben hun vergaderruimtes voorzien van een lay-out zoals de klassieke Amerikaanse diner booths. Recreatieve omgevingen stimuleren de werknemers om anders over hun werk na te denken.

Samenwerken in een open kantoorruimte
Als #GenMobile werknemers de norm worden, dan is het geen verassing dat de samenstelling van personeelsbestanden ook zullen veranderen.

Open werkruimtes met een ‘dorpencultuur’ en communities, in plaats van afdelingen en hoofdkantoren. Wat we nu steeds meer beginnen te zien is een werknemer centrisch arbeidsmodel, waar werkgevers samenwerking boven concurrentie, productiviteit boven aanwezigheidsplicht en inventiviteit boven vaste regels prefereren. Je zou zelfs kunnen stellen dat we 'cloud collaborators' worden in plaats van een klein tandwieltje in een grotere machine. We werken niet meer omdat we het moeten, maar omdat we het leuk vinden.

We kunnen tijdelijke banen hebben, maar voltijd rollen hebben en elkaar op gelijk niveau ontmoeten om een product te ontwerpen, een merk te lanceren of een start-up te beginnen. En als het werk klaar is gaan we verder naar de volgende taak. Het gebeurt snel, de beloning komt snel en het werk voelt nooit als een last.

Het aanbreken van ‘the Age of Everywhere’
Het kantoor was ooit de plek waar dingen gebeurden, maar de werknemer moest al het werk doen. ‘The Internet of Things’ veranderd dat. Om de term van auteur Adam Greenfield te gebruiken, ‘The Age of Everywhere’ is gekomen. Een tijd waar alle apparaten verbonden zijn met het internet.

Er zijn mensen die beweren dat er geen tijd is om creatief te denken, omdat we constant worden afgeleid door belangrijke, maar saaie klusjes of berichtjes. Maar stel je een apparaat voor, dat je voordeur op slot doet als je het huis uit gaat, je auto start en dan automatisch je collega’s waarschuwt dat je wat later bent voor een vergadering door een file..

‘The Internet of Things’ zal anticiperen op ons leven en ons gedrag aanleren om de perfecte omgeving te creëren waarin we ons op het belangrijkste kunnen concentreren, namelijk het creëren van ideeën.

Gebruik van persoonlijke data
De kern van alle dingen die we hebben besproken is data. Het wordt steeds sneller het meest waardevolle product in de zakenwereld en iedereen wil het hebben. We zien nu al dat bedrijven het gebruiken om ons gedrag te voorspellen en ze oogsten het van collega’s, klanten en zelfs concurrenten om de productiviteit te verhogen.

Maar in plaats van dat privacy als iets van vroeger wordt beschouwd, treden er steeds meer nieuwe bedrijven naar voren die zich specialiseren in het bewaren van jouw data en het weghouden van business.

Onze data zal weer in onze handen komen, maar we zullen steeds meer realiseren in hoeverre het onze levens beter maakt en we zullen het delen omdat we er zelf voor kiezen in plaats van dat het ons overkomt.

Dus waar ga je werken?
De werkomgeving van de toekomst zal minder op een kantoor lijken, maar meer op een multifunctioneel appartement of recreatie park. Een plek waar merken samenwerken, inspiratie putten uit elkaars innovatie en productiviteit. Door ruimte te delen, worden ideeën gedeeld wat vervolgens tot nog betere ideeën en initiatieven leidt.

De technologie zal ons bevrijden van de fysieke restricties die draden, kabels en desktops met zich meebrengen. Bedrijven en corporaties krijgen de ruimte om meer cultureel, ambachtelijk en sociaal te worden.

Chris Kozup, Senior Director Aruba Networks