Redactie - 04 juli 2014

Toegevoegde waarde bieden met big data: richt je op diversiteit


Het is opvallend hoeveel aandacht er bij de discussies over big data uitgaat naar de hoeveelheid data en de snelheid waarmee gegevens worden verwerkt. Hierbij wordt vaak voorbij gegaan aan het belangrijkste aspect binnen de big data-strategie, namelijk dat waardevolle inzichten vooral verkregen worden door databronnen te koppelen. Door data te combineren wordt het mogelijk om bedrijfsprocessen beter te begrijpen of tot nieuwe inzichten te komen. Het is daarom belangrijk dat IT-dienstverleners en service providers diversiteit en data-integratie centraal gaan stellen binnen hun big data-dienstverlening.

Een bedrijf kan over terabytes aan data beschikken en een razendsnelle verwerkingscapaciteit bezitten, maar zonder de grote verscheidenheid aan ongestructureerde data te betrekken bij de analyses heeft deze functionaliteit en omvangrijke database slechts beperkte waarde. Om het beste resultaat te behalen moeten applicaties en databronnen geïntegreerd worden. Denk hierbij aan social media-, geografische, financiële en klantinformatie. Ook is het belangrijk dat de data en de resultaten van de analyses centraal te raadplegen zijn.

Laten we dit eens bekijken aan de hand van een fictief voorbeeld van een internationaal koeriersbedrijf. Wat een koeriersbedrijf doet is in de basis eenvoudig; zij vervoeren pakketten van A naar B. Maar opereren op grote schaal, het transport zo efficiënt mogelijk uitvoeren en de concurrentie voor blijven is alles behalve eenvoudig. Managers binnen de organisatie willen alle bruikbare informatie van de klant en over het transport tot hun beschikking hebben. Het liefst willen ze al deze gedetailleerde informatie in één oogopslag kunnen bekijken. Hiervoor moet de informatie gebundeld worden. Om dit mogelijk te maken moet deze organisatie beschikken over een platform dat alle data verzamelt die mogelijk van invloed is op het transport of de keuze van de klant. Hierbij zijn verschillende soorten informatie relevant, zoals informatie uit het CRM-systeem, locatiegegevens, gegevens over de klanthistorie, prijsinformatie, actuele verkeersinformatie, weersverwachting, technische informatie over het wagenpark, verschillende verzekeringen en ga zo maar door.

In dit geval zijn er niet alleen verschillende typen databronnen, maar er moet ook rekening worden gehouden met het feit dat gegevens op verschillende locaties en op verschillende manieren worden opgeslagen. Data kan binnen de bedrijfsmuren worden opgeslagen, in de cloud, gekoppeld zijn aan een specifieke applicatie of zelfs in real-time verzameld worden direct op het moment dat de gegevens binnenkomen. Bovendien is data vaak afkomstig van verschillende afdelingen binnen de organisatie met ieder hun eigen processen.

De echte uitdaging van big data is dus het in een overzichtelijke interface samenbrengen van diverse datapunten die op verschillende plekken worden verzameld. Pas als dit gerealiseerd is kan een manager de juiste beslissing nemen over de prijsstrategie of de klant de juiste informatie bieden over de bezorgtijden.

Een laatste complicerende factor is dat veel dataleveranciers nog altijd doen aan vendor lock-in. Bij applicaties kan dit bijvoorbeeld betekenen dat het bewust complex is gemaakt om data in de applicatie met andere databronnen te laten communiceren. Juist deze complicerende factor maakt het voor bedrijven binnen het kanaal interessant om zich op dit aspect van big data te richten. IT-dienstverleners en service providers kunnen hun klanten helpen bij het oplossen van het data-integratie probleem en hiermee echt waarde toevoegen voor de business.

Bedrijven die een hoogwaardige dataconnectiviteitsdienst kunnen bieden, waarbij een grote diversiteit aan databronnen aan elkaar worden gekoppeld, onderscheiden zich echt van de grote massa die vooral bezeten is van opslagcapaciteit en snelheid. Met de nieuwe inzichten die klanten krijgen door databronnen te combineren, kunnen zij blijven innoveren en de concurrentie steeds een stap voorblijven. Dat is uiteindelijk toch de waarde die je als dienstverlener of service provider wil toevoegen?

Mark Armstrong, managing director of EMEA bij Progress