Redactie - 05 mei 2014

Prijs per device-model niet langer haalbaar voor MSP’s

 

Het veelgebruikte prijs per device-model is achterhaald. Van oudsher ligt voor MSP’s de nadruk op het beheren van devices, vandaar dat de hoeveelheid te beheren devices bij klanten vaak de grootste bepaler is voor de prijs. Maar werkt deze aanpak nog wel? Het wordt voor MSP’s immers belangrijker om naast device-management ook aanvullende cloud-diensten aan te bieden. Ook zien we uiteenlopende devices opduiken op de werkvloer, die ieder weer een andere mate van ondersteuning vereisen.

Om de dienstverlening naar een hoger niveau te tillen moeten MSP’s zich richten op het managen van gebruikerservaring en het beheer van devices overstijgen. Hieronder vijf redenen waarom een prijs per device-model niet langer werkt.

1. Definiëren ‘device’ steeds ingewikkelder
Managed services was veel overzichtelijker toen een device nog simpelweg een computer, laptop, server of telefoon was. Tegenwoordig zien we daarnaast ook tablets, printers, beveiligingssystemen, medische randapparatuur en andere apparaten met een internetverbinding. Met de komst van nieuwe devices op de werkvloer zal het beheer ervan alleen maar minder overzichtelijk worden, waardoor het een minder duidelijke indicator is voor de tijd die het kost om ze te beheren.

2. Naast devices worden cloud services steeds belangrijker

Het is voor MSP’s steeds relevanter om cloud-diensten te verzorgen. Het wordt steeds belangrijker om een totaalpakket van hardware, software en cloud-diensten te kunnen bieden. Je kunt je daarom afvragen of een per device-model nog wel zo logisch is.

3. Welke device wel beheren en welke niet?
Veel medewerkers binnen het bedrijf gebruiken meer dan één device voor het werk. Een deel daarvan wordt beheerd, maar een deel ook niet. Het liefst zien ondernemers ondersteuning voor alle aanwezige devices – niet alleen zakelijke, maar bijvoorbeeld ook privé smartphones die voor zakelijke doeleinden worden gebruikt. Als een device wordt ingezet voor de zaak, moet deze net zo goed beschermd worden. Wanneer je hierbij een prijs per device-model hanteert is de kans groot dat de kosten te veel oplopen.

4. Mate van beheer varieert per device

De mate van ondersteuning die nodig is per device verschilt nogal. Computers, laptops en de bijbehorende besturingssystemen vragen om uitgebreid beheer. Ervaren MSP’s hebben de perfecte ondersteuning gevonden voor zaken als office-applicaties, randapparatuur, drivers en schijfruimte. Maar voor veel nieuwere devices is die uitgebreide ondersteuning minder nodig. Voor de gemiddelde mobiele telefoon is een antiviruspakket voldoende en is het wenselijk dat het apparaat op afstand uitgeschakeld kan worden, in geval van diefstal. En voor de gemiddelde IP-telefoon is er na installatie nauwelijks nog ondersteuning nodig. Door de verscheidenheid aan devices varieert de mate van beheer meer dan ooit.

Bovendien is een tablet voor de ene ondernemer bedrijfskritisch en voor de andere een manier om films te kunnen kijken. Wanneer een iPad een centrale rol vervult – bijvoorbeeld omdat deze wordt gebruikt voor orderverwerking of dient als database voor medische gegevens – vraagt dat om andere ondersteuning dan wanneer de tablet wordt gebruikt voor entertainment-doeleinden.

Er komen dus steeds meer actieve devices binnen de zakelijke omgeving met verschillende niveaus van complexiteit en verschillende niveaus van relevantie. Het creëren van een matrix met een bijbehorend prijskaartje voor het onderhoud ervan, lijkt bijna onmogelijk.

5. Gebruikers zijn steeds beter op de hoogte van de mogelijkheden van devices

Tot slot is er de gebruiker. Zelfs gebruikers die niet technisch onderlegd zijn, zijn tegenwoordig in staat om smartphone-onderhoud zelf te doen. Bovendien zien zij daardoor het verschil tussen het beheer van hun computer of een telefoon en de tijd die het kost. Het is onverstandig om deze devices over één kam te scheren.

Bepaal prijs per gebruiker
Toen het aanbod aan managed services in opkomst kwam, werden de kosten gebaseerd op de gemiddelde tijd die werd besteed aan het onderhoud van desktops en laptops. Daarnaast werd hetzelfde gedaan voor het onderhoud van routers, switches, printers en andere apparatuur die verbonden is met het netwerk.

Nu, met het toenemende gebruik van devices zoals iPads, smartphones en randapparatuur is het lastiger in kaart te brengen wat de beheerkosten zijn per apparaat. De kans is groot dat bedrijven te veel gaan betalen per device. En wie bepaalt welk device meegenomen dient te worden in het beheer? Kortom: het is tijd voor een nieuwe aanpak. Het is tijd om alle devices onder de loep te nemen. Of beter nog, het is tijd om alle gebruikers onder de loep te nemen en categorieën te maken. Op die manier kun je onderscheid maken tussen bijvoorbeeld zware en minder zware gebruikers. Op basis daarvan kun je overstappen naar een prijs per gebruiker-model, wat het aanbod aanzienlijk laagdrempeliger maakt. Dit zal onder aan de streep enorm schelen in de kosten en het beheer. Als we de eindgebruiker tevreden willen houden, dan moet die eindgebruiker ook de focus zijn. En niet alleen de te beheren devices.

Dr. Alistair Forbes, general manager bij GFI MAX