Redactie - 18 december 2013

Toon lef!


Shoppers hebben het maar luxe! Hele winkels worden tegenwoordig ingericht naar hun specifieke wensen. De meeste MKB-organisaties weten dan ook dat de technologie van vandaag tot grote doorbraken kan zorgen. De mogelijkheden om hiermee nieuwe klanten binnen te halen of om bestaande klanten meer te laten kopen, zijn immers onbeperkt. Starbucks, Tesco en de modewereld hebben lef getoond en zijn duidelijk niet bang voor verandering. Zij hebben drie baanbrekende verkoopmogelijkheden in de markt gezet die uiterst interessant voor het Nederlandse MKB zijn.

Winkel van de toekomst
Denk maar aan een bedrijf als Tesco, dat in Zuid-Korea een zogenaamde ‘Virtual Shopping Wall’ heeft gerealiseerd. Komen de klanten niet naar de supermarkt, dan komt de supermarkt naar de klant, moet de Britse retail-organisatie gedacht hebben. Veel Zuid-Koreanen zijn hardwerkende mensen met weinig tijd. Boodschappen doen, schiet er dan vaak bij in. Voor deze mensen beplakte Tesco de muren van perrons op metrostations met levensgrote posters waarop boodschappen met een QR-code waren afgebeeld. Door de QR-code met een smartphone te scannen, werk je zo –tijdens het wachten op de trein of metro- een hele boodschappenlijst af. Deze boodschappen zijn via een app eenvoudig af te rekenen en worden ook nog eens op een gewenst tijdstip bij de koper thuis afgeleverd.

En daar blijft het niet bij. In de fashion-industrie denkt men er al over om tablets stevig in de muur van een pashokje te installeren. Klanten kunnen op deze manier via het scherm hun favoriete kleding en accessoires vanuit de catalogus uitkiezen. De gekozen items worden dan door een shop manager persoonlijk in het pashokje afgeleverd. Via de tablet kan de klant ook nog aan de shop manager laten weten het item in een andere maat of kleur te willen passen.

Of denk aan informatie die vrijkomt door het gebruik van apps voor smartphones en tablets. Die kennis is vervolgens in te zetten voor ‘geotargeting’: het bepalen of de consument zich in de buurt van de fysieke winkel bevindt. Als ‘fan’ van Starbucks-koffie, kan het zomaar zo zijn dat ik tijdens mijn vorige bezoek mijn gegevens heb achtergelaten, zoals mijn e-mailadres of mobiele telefoonnummer. Ik wil namelijk graag op de hoogte gehouden worden van aanbiedingen en nieuws over het bedrijf. Door de juiste techniek in te zetten, is de koffieketen in staat te achterhalen of ik op dat moment toevallig om de hoek aan het winkelen ben. Zij kan mij dan direct een SMS sturen waarin staat dat ik maar liefst 50 procent korting krijg op mijn favoriete kop koffie. Dit kan er vervolgens voor zorgen dat ik toch maar even langs Starbucks wandel.

Consumenten krijgen hun persoonlijke interesses en voorkeuren zo op een presenteerblaadje voorgeschoteld. En dat levert meetbare verkoopsuccessen op!

Wees uniek
Gelukkig neemt het besef – dat zulke acties en innovatieve IT-oplossingen zeer lucratief zijn – onder het MKB al enorm toe. Ik zou hen alleen willen adviseren dit besef nog meer in de praktijk te brengen. Durf lef te tonen en wees niet bang voor verandering. Dit betekent dat je buiten de gebaande paden moet denken en uniek moet zijn. Innoveren is meer dan alleen meegaan met de trends die al door een ander zijn ontwikkeld. Je moet zelf de bedenker zijn!

Monic van Aarle, Sector Director Channels bij SAP Nederland