Redactie - 10 december 2013

‘Nexus of Forces’ niet alleen domein van IT-spelers


Dat IT zich razendsnel ontwikkelt, is eigenlijk geen nieuws meer. Deze technologische groei wordt door Gartner aangeduid als de “Nexus of Forces”, een ontwikkeling die bestaat uit de invloeden van Cloud, Mobile, Big Data en Social. Vaak wordt gedacht dat deze ontwikkeling alleen het domein is van mensen die zich dagelijks bezig houden met het innoveren van IT-toepassingen. Niets is echter minder waar. De meest recente HR Benchmark onder 573 financieel en HR-eindverantwoordelijken door TNS Nipo en Raet, toont dit andere beeld: de Nexus of Forces speelt ook bij HR een belangrijke rol.

Cloud is de basis
Volgens Gartner begint het allemaal bij de Cloud. Deze technologie staat aan de basis van de overige drie onderdelen. Dit geldt dus ook voor software die HR ondersteunt in haar dagelijkse werkzaamheden. Hierbij gaat het om HR in zijn breedste vorm, van de HR-activiteiten van de medewerker (bijvoorbeeld opleidingen aanvragen),  van de manager (bewaken verzuim) tot aan de activiteiten van de HR-afdeling zoals Strategische Personeelsplanning.

Van desktop tot mobiel
De tweede invloed, mobile, is niet meer weg te denken uit het straatbeeld en speelt ook steeds vaker bij het werk een rol. Gartner voorspelt dat in 2016 zeventig procent van de medewerkers gebruik maakt van een mobiel apparaat om zijn werk te doen. En dat niet alleen: medewerkers willen zelf kiezen welk device ze hiervoor gebruiken, oftewel Bring Your Own Device. Is HR klaar voor deze ontwikkeling? Volgens de Raet HR Benchmark blijft het aandeel organisaties groeien dat hierop beleid heeft ontwikkeld. Dit jaar geeft een op de drie organisaties aan hierop beleid te gaan ontwikkelen. Dit is een stijging van 45 procent ten opzichte van vorig jaar. Ook hoeven HR-zaken niet langer alleen via de desktop te worden geregeld: bijna de helft van de Nederlandse medewerkers kan zijn HR-zaken regelen op het apparaat naar zijn keuze. Thuis, onderweg of op het werk. Uit cijfers van onze HR-portal Youforce blijkt dan ook dat al ruim 25 procent van de HR-activiteiten buiten werktijd wordt uitgevoerd.

Social kant van HR
Bij Social ligt het voor de hand om enkel aan Social Media en sociale interactie te denken. De invloed van Social gaat echter veel verder. Samenvattend kunnen we stellen dat het hier gaat om alle IT-oplossingen die bepalen hoe mensen werken. Het verstrekken van informatie die mensen nodig hebben op het moment dat het hen uitkomt. Ook hier kunnen we goed de parallel maken naar HR. Dit is zelfs een belangrijke vereiste voor organisaties om e-HRM in te voeren: 36 procent doet dit om processen eenvoudiger toegankelijk te maken. Bijna een kwart van de organisaties, 23 procent, doet dit overigens voor een betere informatievoorziening en sluit daarmee aan op de laatste, maar zeker niet minst belangrijke pijler van Gartner: Big Data.

Bij dit onderwerp komen de eerdere pijlers samen. Het resultaat: enorme hoeveelheden data, HR Analytics, die organisaties en in het bijzonder HR kan helpen om beslissingen te onderbouwen. Dit vraagt ook iets van de competenties van HR. Bijna de helft van de respondenten geeft aan dat ontwikkelingen zoals HR Analytics impact hebben op de rol van HR. Maar dan wel op een positieve manier. Door meer cijfermatig inzicht kan HR een nog betere bijdrage leveren en is zij in staat om mee te blijven bewegen met de ‘Nexus of Forces’.

Meer lezen over de in dit artikel genoemde resultaten? Bestel de volledige HR Benchmark via www.raet.nl/HRBenchmark

John C?hrs en Sander Kars
Senior researchers Raet

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024