Redactie - 19 augustus 2013

Visie: Ideation wordt een 3DEXPERIENCE


Er lopen veel mensen rond met goede ideeën, alleen worden de meeste daarvan nooit gerealiseerd. Door  gebrek aan tijd, andere prioriteiten, of door ontbrekende kennis en tools om het te concretiseren. Die laatste reden hoeft met de huidige 3D-software en -printers nooit meer een belemmering te zijn, zegt Stephen Chadwick, managing director Euro North van Dassault Systèmes. In zijn visie wordt het hele proces van ideation tot en met de productintroductie voor alle betrokkenen een 3DEXPERIENCE. Om die ontwikkeling te faciliteren adviseert hij CIO's meer te gaan samenwerken met de businessmanagers.

Ideation

Ideation is het creatieve proces van nieuwe ideeën genereren, ontwikkelen en communiceren, oftewel de aanjager voor innovatie en productontwikkeling. Tot enkele jaren geleden het exclusieve domein van de research & development en engineeringafdelingen binnen bedrijven. Door steeds intuïtiever te gebruiken 3D-software en al voor consumenten betaalbare 3D-printers, kan tegenwoordig iedereen een nieuw idee in korte tijd vertalen naar een echt product. "Het vertalen van ideeën naar fysieke producten is letterlijk binnen handbereik van consumenten gekomen", zegt Chadwick. "Computers en 3D-software zijn de laatste jaren zelfs zo eenvoudig te gebruiken geworden dat mensen er enthousiast mee gaan werken, in plaats van de vroegere weerstand tegen nieuwe technologieën. Ook standaard hardware is nu al krachtig genoeg om vanaf het eerste idee tot en met het printen van een prototype in 3D te werken. Wie echter de benodigde software en printer zelf niet ter beschikking heeft, kan deze ook altijd nog vanaf elke met het Internet verbonden computer via de cloud gebruiken".

Experiences

Parallel aan de trend dat mensen hun ideeën in een mum van tijd tot leven kunnen brengen met een 3D-model of 3D-printer, wordt ook het consumeren van producten en diensten steeds meer een experience. Mensen kopen bij Abercrombie & Fitch niet zomaar een T-shirt of broek, maar een winkelbeleving, of het statusgevoel dat erbij hoort. Ook bij Nespresso gaat het natuurlijk allang niet meer alleen om de koffie, maar om de complete 'making-off' experience, inclusief het lidmaatschap van een exclusieve club. "Met onze 3DEXPERIENCE strategie en softwareplatform helpen wij klanten om bijzondere experiences voor hun consumenten te creëren", zegt Chadwick. "Een voorbeeld daarvan is de Dreamliner van Boeing, die in nauwe samenwerking met de toekomstige gebruikers is ontwikkeld. Maar ook Nestlè, die door het toevoegen van een 3D-game aan de verpakking van ontbijtproducten zich van concurrenten wist te onderscheiden en aanzienlijk meer producten verkocht. Zelfs in de modewereld worden 3D-ervaringen gebruikt om mensen de mogelijkheid te bieden zichzelf virtueel in nieuwe kleding te bewonderen."

Samenwerking CIO en businessmanagers

"De grootste uitdaging voor fabrikanten is grip te krijgen op de interesses en emoties van hun bestaande en nieuwe klanten", vervolgt Chadwick."Dan kunnen zij namelijk producten en diensten ontwikkelen waar mensen echt behoefte aan hebben en graag kopen. Die interesses zijn tegenwoordig makkelijker dan vroeger te ontdekken en te analyseren via sociale netwerken als Facebook, Twitter en andere. Met onze 3DEXPERIENCES maken wij het tevens mogelijk om de klantemoties bij het productontwikkelingsproces te betrekken. Uit de hier geschetste trends blijkt dat ICT de komende jaren steeds belangrijker wordt voor de klantbeleving, in plaats van tot nu toe het optimaliseren van interne processen en ketensamenwerking. Om de kansen die daardoor ontstaan beter te benutten, adviseer ik CIO's meer te gaan samenwerken met de businessmanagers en ICT te zien als 'enabler' voor innovatie in plaats van een kostenpost." Uit het feit dat Dassault Systèmes in 2012 met 20.000 nieuwe klanten 15% is gegroeid naar ruim € 2 miljard omzet, blijkt dat er achter de schermen meer wordt geïnnoveerd dan veel mensen beseffen.