Redactie - 23 augustus 2013

Malifide advertenties bedreiging inkomsten mobiel adverteren


Mobiel adverteren wordt steeds populairder. Met name vanwege het grote bereik dat het biedt. Uit onderzoek van Trend Micro zien een een significante stijging van in-app advertising die malifide websites promoten om zo gebruikersinformatie en geld te stelen. De infiltratie van malifide en frauduleuze content in apps ondermijnt het vertrouwen dat ten grondslag ligt aan het mobiele ecosysteem dat vooral leeft van advertisement.

Het goed kunnen bereiken van de doelgroep en persoonlijk en op een innovatieve manier communiceren met de klant zijn de belangrijkste argumenten om online te adverteren volgens Nederlandse marketeers. Mobile advertisement is niet voor niets een van de meest populaire manieren om geld te verdienen voor app-ontwikkelaars en de daarbij behorende onderstroom van netwerken, mediators, analytics-diensten, ontwerpers, kopers en verkopers die profiteren van de mobiele reclame-industrie.

Yankee, een Amerikaans onderzoeksbureau, deed onderzoek waaruit blijkt dat 67 procent van de smartphone gebruikers liever advertenties bekijkt, dan geld betaalt om content te bekijken. Daarnaast zorgt dat grootte van het scherm ervoor dat mensen er aan zijn gewend dat ze niet de URL of het veiligheidssslot kunnen zien, er weinig tekst is, meer afbeeldingen en grote buttons. Dit is de perfecte mix voor cybercriminelen om nietsvermoedende mobiele gebruikers te misleiden, alle tekenen dat het om cybercriminele activiteiten gaat worden echter door de mobiele interface gemaskeerd. De focus ligt op onmiddellijke actie.

In China zijn er voorbeelden bekend van dit soort scams die zijn gericht op bedrijven die advertenties leveren aan meer dan 90.000 apps. Gebruikers kregen een advertentie voor een goedkope Samsung of Apple-telefoon. Doel van de advertenties? Mensen die er op klikken geld afhandig maken.

Ons Q2 Roundup Report laat een aanzienlijke stijging zien van malware op Android. Het mobiele ecosysteem werkt juist zo goed op basis van vertrouwen. Ontwikkelaars vertrouwen de marketeers en gebruikers vertrouwen ontwikkelaars en OS-leveranciers dat zij een malware-vrij platform aanleveren. Als dit vertrouwen wordt geschaad zullen mensen niet meer klikken op deze advertenties en zullen ontwikkelaars moeilijker geld verdienen en dus stoppen het ontwikkelen van apps. Adverteerders zullen dan meer moeten betalen om mobiel te adverteren zodat de ROI kleiner wordt en er dus voorkeur zal worden gegeven aan andere opties.

De mobile advertising-industrie kan hier niet omheen en zal hier maatregelen voor moeten nemen zodat de content die zij bieden niet alleen relevant en bruikbaar is, maar ook vrij van malware, fraude en risico’s.

Tonny Roelofs, country manager Nederland van Trend Micro