Redactie - 05 augustus 2013

Best of breed met Lync: Het best bewaarde geheim van de IT-industrie?


Vaak wordt aangenomen dat een oplossing die alleen gebaseerd is op Microsoft Lync, makkelijker is dan een mix met software van een derde partij. In werkelijkheid liggen de zaken anders.

Het klassieke IT-dilemma
Is het handiger om één enkele leverancier te gebruiken die een breed portfolio oplossingen biedt of kun je beter afzonderlijke leveranciers kiezen met toepassingen op basis van specifieke bedrijfsbehoeften? Dit is het klassieke IT-dilemma en een discussie die altijd gevoerd zal blijven worden. Uitgebreide oplossingen van één leverancier bieden vaak een nauwere integratie tussen de onderdelen, terwijl de aanpak waarbij bedrijven de voor hen meest geschikte oplossingen kiezen, vaak meer functionaliteit oplevert. De laatste optie zal in veel gevallen ook goedkoper uitvallen.

Best of breed
Als het gaat om Unified Communications, zien we steeds vaker het volgende: veel leveranciers bieden nu een best of breed voice-optie voor Microsoft Lync. Het is een interessante verschuiving die de nodige aandacht verdient, maar geen oplossing die actief wordt gepromoot door alle leveranciers. Veel leveranciers grijpen liever de mogelijkheid aan om een volledige MS Lync-oplossing aan te bieden. In veel organisaties zijn de basislicenties voor Lync immers al aanwezig door enterprise licentieovereenkomsten. Echter, het toevoegen van een bedrijfstelefonie-oplossing aan Lync maakt het al snel ingewikkeld en duur. Lync's complexiteit betekent vaak dat veel organisaties alsnog externe ondersteuning voor ontwerp en implementatie nodig hebben. Lync's voice- mogelijkheden zijn bovendien relatief beperkt waardoor voor redelijk gangbare toepassingen zoals contact center, recording, en gateways toch al snel andere leveranciers moeten worden ingeschakeld.

Diverse behoeften werknemers onderbelicht
Lync speelt bovendien keurig in op de behoeften van een kenniswerker die altijd aan hetzelfde bureau werkt, maar veel organisaties hebben werknemers met verschillende behoeften. Denk aan technici die hunt-groepen, meerdere telefoons die met elkaar verbonden zijn in een groep, nodig hebben, of medisch personeel dat specifieke mobiele toestellen nodig heeft. Ook is er vaak behoefte om reeds bestaande implementaties met bijvoorbeeld Blackberry te kunnen gebruiken. Daar komt nog bij dat een Lync-oplossing zeker niet altijd de goedkoopste is. Sterker nog, meerdere onderzoeken hebben uitgewezen dat de Total Costs of Ownership van een pure Lync-oplossing vaak erg hoog liggen.

Voordelen integreren met Lync
Een best of breed-aanpak is bovendien goed haalbaar met Lync, omdat voice-integratie in Lync eigenlijk een kern-functionaliteit is binnen Lync. Wanneer goed uitgevoerd, is integratie probleemloos. Het integreren van Lync met een voice oplossing van een derde partij biedt verschillende voordelen: een geavanceerd contact center, een vereenvoudigde HA-architectuur,lagere costs of ownership, breder draagvlak van diverse providers en extra keuze in applicaties. Een organisatie die deze aanpak kiest, profiteert dus meer van functionaliteit.

Best bewaarde geheim
Velen veronderstellen dat een volledige Lync-oplossing goedkoper en eenvoudiger is. Om dat tegen te spreken is niet heel aantrekkelijk. Want als elke voice-leverancier deze ‘best of breed’ optie zou stimuleren, kan het pure Lync-model in gevaar komen. Daarom houden veel verkopers zich stil over deze best of breed mogelijkheden met Lync. Ondertussen zitten ze op het best bewaarde geheim van de IT-industrie. Van sommige geheimen is het echter beter als ze wel worden doorverteld. U verwacht als klant toch immers ook het beste advies?

Bas Baars, Marketing Manager bij Mitel