Redactie - 27 augustus 2013

Innovatie is denken in oplossingen


Dankzij technologische innovaties kruipt IT steeds meer naar de bedrijfsprocessen toe. Sterker nog: in veel gevallen ís IT het bedrijfsproces. Neem bijvoorbeeld SAP HANA, de in-memory database waarmee bedrijven weer talloze nieuwe mogelijkheden krijgen. De business heeft nu alle benodigde informatie permanent tot zijn beschikking - zonder aggregatie, en in detail. Hierdoor gaat een wereld aan mogelijkheden open. De innovaties op gebied van mobility versterken dit, want de informatie wordt ook nog eens op een vriendelijke manier gepresenteerd op tablet of ander mobile device.

Wat zijn de gevolgen hiervan voor het partnerkanaal? Zij moeten meer en meer met de business om de tafel zitten. Die is nu eenmaal niet geïnteresseerd in technische snufjes en hoogstandjes. Die wil weten hoe een bepaalde uitdaging is op te lossen. Deze benadering is uiteraard niet nieuw. Maar in het verleden hebben we gezien dat de business toch regelmatig een aderlating moest doen omdat IT niet alleen mogelijkheden maar ook beperkingen oplegde.

Ik zie dat dit aan het veranderen is. De mogelijkheden overtreffen momenteel de beperkingen. Om de mogelijkheden te omarmen, gebruiken we bij SAP de methode Design Thinking: zet de markt centraal, denk outside-in en laat de fantasie op de vrije loop. Bedenk en ontwikkel een mooie propositie om de marktkans te pakken. Ga pas daarna met de technische invulling aan de slag. SAP leert zijn partners zich deze manier van denken eigen te maken. Dat kunnen we goed, aangezien we zelf die methode toepassen. We weten dus welke innovatieve toepassingen met technologie in de praktijk worden toegepast, en willen deze kennis graag delen met onze partners.

Hoe werkt dit in de praktijk? SAP organiseert Design Thinking-workshops met partners en creëert virtuele teams met SAP specialisten om de beste innovatieve oplossingen voor eindklanten te realiseren. In de eerste workshops die we hebben gegeven, leidt dit tot allerlei nieuwe inzichten en ideeën. Compleet nieuwe business initiatieven en proposities komen van de tekentafel. En de Design Thinking-workshops blijken ook nog eens een paar mooie extraatjes op te leveren. Het werkt inspirerend en motiverend voor de teams, het vergroot inzicht in elkaars business en doet channel partners zelfs hun hele verdienmodel tegen het licht houden.

Design jezelf uit de crisis !

Marcel Groenenboom, Director General Business & Channels bij SAP Nederland