Redactie - 07 juni 2013

Visie: Nu is de tijd voor IT om zakelijk leiderschap te tonen


De CIO wordt steeds meer gezien een business strateeg, zo werd gesteld in het jaarlijkse CIO- onderzoek van CIO.com.De commentaren onder het onderzoek lietenechter een minder rooskleurig beeld zien van de betrokkenheid van IT en de CIO in de algemene bedrijfsstrategie. En inderdaad, vaak wordt IT helaas niet beschouwd als een ervaren en gerespecteerde gesprekspartner op dit vlak.

Ondanks dat er een duidelijke verschuiving waar te nemen is, lijkt het erop dat veel zakelijke beslissers betwijfelen of IT wel bekwaam genoeg is om een dergelijke rol te spelen. Jürgen Brettel van Experton Group verwijst hiervoor naar een ander onderzoek, uitgevoerd door InformationWeek. Uit dit onderzoek blijkt dat slechts 43 procent van de niet-IT’ersde IT-teams beschouwen alsonlosmakelijk verbondenmet deomzet genererende activiteiten. En nog erger, maar iets meer dan de helft van de niet-IT’ers in dit onderzoek zien IT als een innovator.

Hoewel de meeste niet-IT’ers deIT-afdeling zien als de mensen waar je naar toe gaat vooronderhoud en ondersteuning, zijn IT-professionals ervan overtuigd dat IT een integraal onderdeel is van de bedrijfsvoering. Het verschil in perceptieis duidelijk. Maar is hetwel alleen maarperceptie?

Neemt IT wel de toonaangevende rol die het kan hebben in deze digitale economie? Kan de CIOmeer bewerkstelligen? Zoals altijd zijn er twee kanten van het verhaal.

IT moet echt zijn groeiende belang aantonen. Brettel schrijft dat ongeveer driekwart van de respondentenaangaf IT niette zien als de afdeling die de kar trekt wat betreft innovatie. Nu is innovatie niet in alle gevallen het antwoord, maar het toont wel duidelijk de kans aan die de CIO en IT-afdeling hebben om meer leiderschap te tonen.

IT moet uiteraard de strijd aangaan tegen onterecht bestaande perceptieproblemen. Maar daarnaast kunnen ook het management team - en de CIO -de verantwoordelijkheid nemen om de belangrijke rol van IT voor de bedrijfsactiviteiten intern sterk te positionerenen demonstreren.

De CIO, CMO en CxO op één lijn krijgen: de rol van de CEO

Daarnaast kunnen we het ons niet veroorloven de zakelijke behoeften van andere afdelingen te negeren op het moment dat digitale technologieën doordringen in alle facetten van bedrijven en alle managers er ervaring mee op doen.

De CMO is een goed voorbeeld. Vorig jaar maakte Gartner een gewaagde voorspelling: in 2017 zou de gemiddelde CMO zeggenschap hebbenover een groter deel van de IT-uitgaven dan de gemiddelde CIO.

Het is dus belangrijk om samen te werken met de CMO en andere leidinggevenden en divisies. Maar wat zien we? In de praktijk klagen CMO’s vaak dat de CIO niet naar hen luistert. 85 procent van de CMO's en CIO's worstelen met hun afstemming, waaronder ook de samenwerking.

De oplossingen voor deze uitdagingen zijn bekend: vertrouwen, transparantie, organisatorische veranderingen en een echt partnership, gericht op gemeenschappelijke bedrijfsdoelstellingen.

Het creëren van een volwaardig samenwerkingsverband is niet eenvoudig. Maar het is meer dan ooit een must voor alle partijen. Iedereen is verantwoordelijk voor de klant en wellicht is het inderdaad een duidelijke missie voor de CEO om die boodschap te verspreiden en er aandacht voor te krijgen. Maar bovenal: hierop in te spelen als een team.

Edwin Hageman is CEO van BT Benelux