Redactie - 07 april 2013

CEO’s opgelet: data is de nieuwe olie!


In zijn boek “Competing on Analytics: The New Science of Winning” zegt management- en analytics-expert Tom Davenport dat executive sponsorship essentieel is om analytics op de agenda van het bestuur van een onderneming te krijgen. Hij gaat hierbij in op hoe nieuwe generaties CEO’s steeds meer data-driven zullen worden en collega’s als Chief Analist Officers (CAO) en Chief Data Officers (CDO) nodig zullen hebben.

Nu zien we wel vaker nieuwe titels en rollen in onze snel veranderende informatiemaatschappij. Of het nu om virtualisatie, cloud, big data, trust of security gaat, voor ieder gebied is een deskundige kartrekker te benoemen die dat vakgebied onder zijn hoede neemt. Maar dat betekent nog niet dat voor elk gebied een CXO benoemd moet worden. Het is wel een gegeven dat zonder executive sponsorship deze nieuwe ontwikkelingen niet – of te laat – in de onderneming ter hand worden genomen. Maar de CEO die begrijpt dat data als (nieuwe) brandstof voor zijn onderneming steeds belangrijker wordt, zal deze ook inzetten. En zal er voor zorgen dat genoemde senior-rollen vanzelf zullen ontstaan.

‘Elk proces is een informatieproces’
Ik kom in mijn contacten met veel bedrijven en organisaties steeds meer senior managers tegen die een specifieke verantwoordelijkheid hebben voor de data en/of analytics van hun organisatie. Men (h)erkent dat data in de organisatie meer is dan kantoorautomatisering en ERP-/CRM-applicaties. Dus niet slechts als efficiency-gereedschap voor de aansturing van dat proces nodig zijn. Maar dat gegevens ook de primaire grondstof zijn geworden van hun productie- en serviceproces.

Veel bedrijven leveren vaak al informatieproducten, die in volledig data driven-processen worden ontwikkeld, geproduceerd en geleverd. De stelling ‘Elk proces is een informatieproces’ zou ik zeker wel durven te poneren en te verdedigen. Waarmee elk budget tevens ook deels een informatiebudget is geworden.

Een voorbeeld van een ‘data savvy’ CEO was Gary Loveman die bij Harrah’s Casino in Las Vegas werkte. Als COO begreep hij al het belang van data in de besturing en optimalisatie van de business. Hij wist hoeveel tijd mensen achter de goktafels spendeerden, wanneer ze besloten te stoppen of door te gaan. Welke incentives konden worden geboden om hen inderdaad hun verblijf aan de tafel te verlengen. Dat varieerde van een drankje, een gratis ontbijt of zelfs een extra overnachting, afhankelijk van hoeveel geld men vergokte. Maar ook te weten wanneer mensen, wat men hen ook bood, toch gingen vertrekken. Door het bestuderen van hun gedrag kon hij de operatie steeds verder optimaliseren. Toen hij uiteindelijk CEO werd, was hij al data-gericht en ontwikkelde hij zijn casino tot één van de meest succesvolle in Vegas.

Eigenschappen van de ‘data-savvy’ CEO
Over welke eigenschappen zou een ‘data vaardige’ CEO eigenlijk moeten beschikken? Allereerst moeten ze strategische gegevens planning begrijpen. Data is het nieuwe ruwe materiaal dat voorhanden is om nieuwe informatieproducten te kunnen bouwen, in combinatie van een proces opgebouwd uit kapitaal, mensen en arbeid. Ten tweede moeten ze goed analytisch onderlegd zijn. Begrijpen wat de juiste vragen zijn om te stellen én te beantwoorden om toegevoegde waarde te creëren. Zonder die elementaire analytische vaardigheden worden al snel verkeerde conclusies getrokken en uiteindelijk verkeerde bedrijfsbeslissingen genomen. Tenslotte moet de data-savvy CEO goed op de hoogte zijn van de technische mogelijkheden die zijn pad kruisen. Hij hoeft geen expert te zijn, maar moet minimaal een fundamenteel begrip hebben hoe techniek uiteindelijk de basis is voor een proces, een organisatie en de creatie en verkoop van een commercieel product.

‘Data is the new oil of this century’
Het is begrijpelijk dat als we in toenemende mate dit type CEO’s zien opkomen, ook de functies van Analytics Officer of Data Officer zullen ontstaan. Wellicht niet specifiek met die executive titels, maar zeker geborgd in de informatie-organisatie. Mede om de processen voor data governance, datacollectie en change management in de organisatie te ontwikkelen en te laten excelleren.

Olie was in de vorige industriële revolutie de basis van winst en groei. Data is de nieuwe olie van de informatiemaatschappij geworden. Het besef en de discussie over de essentiële data van het bedrijf dient aan elke directietafel aanwezig te zijn. Elke CEO die dat goed begrijpt, kan zijn bedrijf in deze informatie-eeuw succesvol verder laten groeien.

(ontleent aan een blog van David Dietrich. David is een Advisory Technical Consultant bij EMC Global Education Services).

Hans Timmerman, CTO EMC Nederland