Redactie - 05 april 2013

Wat doet u met uw Lotus Notes applicaties?


Wereldwijd werken maar liefst ruim 200 miljoen medewerkers met Lotus Notes Domino. Het is hun mailsysteem en in de meeste gevallen werken zij daarnaast in Lotus Notes gebouwde applicaties. De organisaties die met Lotus Notes werken hebben samen maar liefst 20 miljoen applicaties in gebruik. Die applicaties blinken zelden uit in een goede integratie met de rest van de omgeving, ze staan meestal op zichzelf en ondersteunen slechts een deel van een proces. Dat betekent dat veel van de in die applicaties gebruikte informatie wordt overgetypt, met alle kans op fouten van dien. De datakwaliteit houdt dan ook meestal niet over.

Gartner voorspelde onlangs dat in 2013 ongeveer een derde van de organisaties die nu met Lotus Notes werkt afscheid neemt van deze software. Dat betekent dat grofweg zo’n 7 miljoen in Lotus Notes gebouwde applicaties zullen worden uitgefaseerd. In sommige gevallen kan dat zonder problemen, in andere zal er een alternatief moeten komen. Dat is meteen een kans om die applicaties beter te integreren, zodat informatie die al in andere systemen aanwezig is automatisch wordt overgenomen in de nieuwe software.

De verleiding is groot de ene applicatie te vervangen door een andere. Nadeel hiervan is dat u het business probleem niet oplost en dat het proces en de applicatie niet één zijn geworden. Die kans ligt in het benaderen van de applicatie als proces en omgekeerd oftewel Process as an App. Daaronder verstaan we procescentrische applicaties die één proces van A tot Z ondersteunen. Het zijn maatwerkapplicaties die uit generieke bouwblokken zijn opgebouwd. Daardoor kunnen ze snel worden ontwikkeld en ook eenvoudig worden aangepast als processen veranderen. En dat is in het huidige economische klimaat - met steeds sneller veranderende klantwensen en concurrentie uit onverwachte hoeken - wel zo prettig.

Ook prettig is dat ze het proces als uitgangspunt nemen, waardoor medewerkers veel beter worden ondersteund in hun dagelijkse werkzaamheden. Ze hoeven niet langer zelf te bedenken welke taak ze in welke applicatie uitvoeren, maar ze krijgen een linkje in hun mail dat hen automatisch naar het juiste programma leidt. Process as an App wil namelijk niet zeggen dat het hele proces in die ene app zit. Nee, er wordt juist zoveel mogelijk gebruikgemaakt van bouwblokken die er al zijn en die veelal in andere applicaties zitten. Door onder water naar die applicaties door te linken ontstaat er meer samenhang in de ICT-omgeving en worden medewerkers op maat ondersteund.

Hebben uw medewerkers er genoeg van dat zij een lijdend voorwerp zijn in de bedrijfsprocessen? Maak ze dan een leidend voorwerp met de Process as an App aanpak. 

Harold Nelissen, Vanenburg Software

  

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024