Redactie - 04 april 2013

Meer participatie bedrijfsleven nodig bij opleiden jongeren


De afgelopen jaren zijn er in Nederland diverse initiatieven geweest om de kennis en vaardigheden van hoogopgeleiden beter te laten aansluiten op de eisen en wensen van het bedrijfsleven. Veel van deze initiatieven hebben echter niet opgeleverd wat er vooraf van werd verwacht. De reden is vrij duidelijk: het bleek iedere keer weer lastig om tot een goede samenwerking te komen met de bedrijven die aan een dergelijk project deelnamen. Toch laten onderzoeken iedere keer weer zien dat er wel degelijk behoefte is aan opleidingen die beter aansluiten op de praktijk. 

Neelie Kroes heeft zich de afgelopen jaren hard gemaakt om de werkloosheid onder jongeren in de Europese Unie terug te dringen. Onder haar bezielende leiding is nu een groot nieuw initiatief in de markt gezet: Academy Cube. Samen met een consortium van bedrijven biedt de Europese Unie universitair afgestudeerden de kans om hun opleiding beter te laten aansluiten op de praktijk. Het programma is in eerste instantie op Zuid-Europese landen gericht, maar toch kan Nederland hier ook een aantal leerpunten uit halen. Zeker als het gaat om op IT gerichte opleidingen. 

De IT-sector is in Nederland een belangrijke spil van de economie. We hebben circa 27.000 Nederlandse IT-georiënteerde bedrijven die meer dan 140.000 banen bieden. Door de vergrijzing van het IT-personeel zijn al deze bedrijven naarstig op zoek naar nieuw bloed. Zelfs in de huidige markt zijn jonge hoogopgeleide mensen lastig te vinden. Reden: IT wordt door jongeren vaak nog als saai bestempeld. Dat dit in mijn ogen geheel onterecht is, zal duidelijk zijn. In de praktijk blijkt IT wel degelijk spannend te zijn met nieuwe technologieën op het gebied van bijvoorbeeld social media, e-commerce en mobility. Jongeren weten vaak echter niet dat spannende mobiele apps en IT onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Helaas wordt dit op veel IT-gerichte opleidingen ook niet direct duidelijk. Het is jammer dat opleidingen vaak wél ingaan op bijvoorbeeld informatiekunde, maar jongeren niet of niet veel leren over de interactie tussen gebruiker en IT-applicatie door middel van onder meer een mobiele app. Terwijl het bedrijfsleven juist behoefte heeft aan mensen die ook op dit laatste punt goed geschoold zijn. 

Hoe kunnen we - met de kennis die we bij eerdere initiatieven hebben opgedaan - de kloof tussen opleiding en praktijk toch enigszins dichten? Allereerst wordt het tijd dat opleidingen, veel meer dan nu het geval is, een beroep gaan doen op gastdocenten uit de praktijk. Of dat bedrijven zelfs complete opleidingen voor pas afgestudeerden gaan verzorgen, waarbij jongeren zonder bedrijfservaring toch  klaargestoomd kunnen worden voor het bedrijfsleven. Hierbij kunnen gastdocenten kennis en ervaring delen die ze zelf in de praktijk hebben opgedaan. 
Maar ook het Academy Cube-initiatief biedt interessante kansen om de kloof te dichten. Via een op cloud-technologie gebaseerd internetplatform kunnen bedrijven en instituten e-learning cursussen aanbieden en vacatures plaatsen. Werkzoekende academici kunnen het platform inzetten om de vaardigheden en kwalificaties te leren die nodig zijn voor hightech-banen. Potentiële werkgevers zien op het platform met welke jonge talenten zij te maken hebben. De cursussen bieden de werkzoekende academici immers die kennis en vaardigheden die het bedrijfsleven ook daadwerkelijk nodig heeft.  Een bijkomend voordeel is natuurlijk ook dat Academy Cube topkandidaten koppelt aan vacatures van de deelnemende bedrijven. 

We hebben in Nederland nog wel eens de neiging om voor het oplossen van dit soort problemen vooral naar de overheid te kijken. Dat hielp ons in het verleden niet veel verder, dus laten we daar mee ophouden. Het bedrijfsleven moet niet blijven afwachten, maar zelf de mouwen opstropen en in actie komen. Het opzetten van e-learning cursussen en het leveren van gastdocenten is hierbij een goede eerste stap. 

Caspar Joustra
Algemeen Directeur bij SAP Nederland